Ett enkelt kart-GIS istället för en kart-pdf

Länsstyrelsen i Halland publicerade nyligen en pdf som är en sammanställning av beöksvärda platser i Halland (Tips på kulturhistoriska besöksmål i Hallands län. Arkeologidagen 2020 – på egen hand). Den är riktad till alla som på egen hand vill utforska länets kultur och natur.

Nu är ju inte en pdf med väldigt små kartor den bästa hjälpen för den som vill navigera fram till mer eller mindre obskyra fornlämningsplatser. Därför förde jag över innehållet om kulturreservat och fornlämningsplatser till en Google Maps karta. Det tog mig drygt två timmar.

Så här gjorde jag:

1) Skapade en ny karta i My Maps (Google Drive). I kartan skapade jag två lager, ett för kulturreservat och ett för fornlämningar.

2) Därefter letade jag reda på skriftens platser på Google Mapskartan. Ibland fick jag använda Fornsök som stöd för att hitta platserna och överföra dem till Google Mapskartan.

3) Klickad på platsen (kartnålen i menyn) och klistrade in informationen från pdf-en till inforutan i My Maps. (Här skulle jag kunna skapat linjer och ytor, men latheten satte stopp)

4) Där det var möjligt lade jag till länkar till en artikel i Wikipedia och media i Wikimedia Commons.

5) Bytte ut Fornsöks olänkade (L1234:567) identiteter till html-länkar till Fornsök. (Det gjorde jag för platser med enbart en fornsöksidentitet, främst på grund av lathet).

6) För vissa platser laddade jag ner fria bilder från Wikimedia Commons för att illustrerara info-bubblorna.

7) Delade länken till kartan på Twitter och Facebook.

Det behöver inte vara krångligare än så att skapa ett alternativ till en analog guide.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Uncategorized

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Tidgare inlägg