Tromb på Snäck

En tromb

Igår fick jag förmånen att själv vara med om uppleva den snabbhet och kraft som nya medier har för att sprida en nyhet. Jag har därför försökt att skissa av skeendet och även skrivit några rader om statistik. Se det här som minnesnoteringar. Finns det anledning så uppdaterar jag denna post!

I korthet: Det som hände igår var att en tromb (waterspout) plötsligt uppstod när jag stod och beundrade en ovanligt maffig regnbåge hemma på Snäck, strax norr om Visby på Gotland. Det var så fantastiskt att jag ville dela med mig av skådespelet att jag gjorde ett försök att livesända med Bambuser.

Men, luren var inte särskild bra på att fokusera på tromben så jag tog fin-kameran (Nikon D800) och filmade med den istället. När så tromben löstes upp efter 10-15 minuter laddade jag upp den på Youtube.

(Jag tog även en del stillbilder).

Media nappar

Snabbast att plocka upp saken var P4 Gotland som skrev en tweet:

Ungefär samtidigt hade jag laddat upp filmen på Youtube och jag skickade ut länken:

En halvtimme senare hade P4 Gotland lagt upp en artikel på sin webb och www.helagotland.se skrev en blänkare.  Med det nådde nyheten en större, internationell krets. Senare på förmiddagen nappade TV4 (@solgudinnan via twitter) och SVT (via telefon) och ville visa filmen. Jag sa naturligtvis ja.

Internationellt

En av de första som hörde av sig var Oliver Gee från den engelskspråkiga nyhetssajten The Local publicerade den i särklass roligaste artikeln. Med en engelskspråkig artikel nåddes nu även en internationell publik. Det visade sig på morgonen den 15/8 genom denna förbluffande tweet:

Min första tanke var att de sena nyhetssändningarna den 14/8 på TV4 och SVT genererat alla dessa visningar. Men snart kunde P4 Gotland (som vanligt) meddela vad som hänt:

Statistik

När det här skrivs (kl 22:30 15/8) har Youtube-videon visats 54 116 gånger, dvs på 35 timmar har ganska många människor varit inne och titta på den. Den slutsats jag drog var att väldigt många amerikaner läst artikeln i Huffington Post och tittat på videon. Men statistiken (Youtube analytics) säger något helt annat:

26 982 (52,4%)
20 191 (52,4%)
0:44
15 437 (30,0%)
11 228 (29,1%)
0:43
3 446 (6,7%)
2 923 (7,6%)
0:50
1 257 (2,4%)
825 (2,1%)
0:39
1 160 (2,3%)
893 (2,3%)
0:46

De nordiska grannländerna står för sammanlagt 1,2 % av alla visningar.  Varför just Lettland och Polen sticker ut hoppas jag att någon kan förklara för mig.

Uppdaterat 16/8 7:55: En förklaring till de relativt många lettiska visningarna är att flera lettiska väder(orienterade) sajter länkade till videon.

56% av visningarna har skett där videon varit inbäddad på en webb och 30,6 % via Youtubes webb. Bara 13,2 % av visningarna har skett via mobila enheter. (Här är statistiken tvetydig: En anan siffra på mobiluppspelning är runt 20%).

Uppdaterat 17/8: Länkar till fler som plockat upp nyheten (tipstack till Peter krantz):

International Center for Waterspout Research – Facebook 14/8

UPI.com 14/8: Odd News Man shoots video of waterspout with rainbow over Baltic Sea

Gotlandsnytt 15/8: Stort sug efter Lars Lundqvists film på tromben utanför Gotland

Uppdaterat 18/8 20:07: 66 584 visningar.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , , , , ,
Publicerat i Internet, social media
5 comments on “Tromb på Snäck
  1. Tobias Holmqvist skriver:

    Hej Lars och tack för klippet och att du delar med dig av statistiken! Eftersom vi på SVT rippade ditt Youtube-klipp och la in det i vår egen streaming så kanske du vill veta hur många som klickat hos oss. Fram tills nu på fredagsmorgonen har vi haft 4453 unika besökare. 94% procent är svenska klick och sedan följer i fallande ordning Danmark, Finland, Norge och USA.
    Må väl
    ////Tobias, webbred SVT Östnytt

  2. Mika Koskelainen skriver:

    Hej! Kul att du skriver mer om bakgrunden till filmen och om hur det hela spreds. Jag lär mig också mer om hur delandet och spridningen fungerar, samtidigt som jag förvånas. För P4 Radio Gotlands del var det från början tydligt att det var ett stort intresse. Jag satte en rubrik som jag hoppades skulle vara så sökbar som möjligt; ”Se filmen på tromben utanför Gotland”. Vi har visserligen inte samma stora besökstal, men siffrorna är ändå stora. Filmen lär så småningom kvala in på topplistan över årets mest klickade nyheter.

    Fram till nu, tisdag förmiddag, har http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5616473 1232 visningar. Fredagens uppföljning, ”Stort sug efter Lars Lundqvists film på tromben utanför Gotland”, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5617702, har 225 visningar. Exakt varifrån klicken kommer vet jag ännu inte.

    Ljudklippen har också reltivt stora siffror, med tanke på att det fanns film också. Intervjun med SMHImeteorologen ligger i topp för senaste veckan (170), medan intervjun med dig är tvåa (128).

    Gjorde också en sökning på youtube nu på ordet ”tromb”. Din film har nu 66 800 visningar, och är såvitt jag kan se den klart mest sedda filmen av en tromb i Sverige. De flesta har som mest ”bara” ett tusental visningar.

    Så långt, mina spaningar nu.

    Ha det bra och än en gång stort tack. Det var en spännande dag som gav extra adrenalin 🙂

    / Mika Koskelainen, webbredaktör/nyhetspresentatör Radio Gotland

    • arkland skriver:

      Tusen tack. Mer statistik att lära sig av! Ska titta lite djupare i YT statistiken och se om det finns mer att krama ur av den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Senaste kommentarer
  • RT @Riksantikvarie: Ja, bla att RAÄ ändrade föreskrifterna redan 2015 för att minska risken för allt för hårdhänt kassering av arkeologiska… 2 hours ago
  • RT @nke_ise: If you have ever had a problem grasping the importance of diversity in tech and its impact on society, watch this video https:… 3 hours ago
  • RT @stadsmuseetgbg: Är det dig vi letar efter? Stadsmuseet och Sjöfartsmuseet söker ny chef till gemensamma enheten Samlingar. Läs mer: htt… 17 hours ago
  • RT @ayyjqce: 1980: "I bet there will be flying cars in the future" 2017: https://t.co/NtpGiD8CdV 20 hours ago
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Äntligen litet ordning på molnkonfigurationen. Kan detta vara en tjänsteskateboard, månne? 
#attjobbapåraä #art #exhibition #limitless #borås #abecitakonstmuseum
Tidgare inlägg
%d bloggare gillar detta: