Förra veckan beslutade EU att drastiskt skära ner budgeten för CEF – the Connecting Europe Facility. Syftet med dessa medel är att:
promote growth, jobs and competitiveness through targeted infrastructure investment at European level. It will support the roll-out of high-performing, sustainable and joined-up trans-European networks in the fields of transport, energy, and broadband & digital services.
EU-kommisionären Neelie Kroes – ansvarig för digitala frågor – är bekymrad över de minskade EU-anslagen till CEF. Och det kan det finnas anledning att vara. Av ursprungligen €50 miljarderna – varav €9.2 miljarder avsatts för bredband och digitala tjänster – återstår nu €29,3 miljarder respektive €1 miljard.
Nedskärningarna kan även påverka det arbete som idag sker inom Europeana-samverkan i Europa. Jill Cousins – chef för Europeanastiftelsen – skrev igår i ett mejl till Europeana-nätverket:
We need to defend the position of Europeana and the ecosystem very heavily over the coming weeks as there are many other core services, who will be doing the same. [..]30 million euro […] is the current amount spent by the EU on Europeana and all the related projects from EAGLE and EU Screen, to APex and DM2E etc. We need to battle hard to keep this money available for the period 2015 to 2020. Without it, much of the hard-work we have all put in will be wasted. It is really in danger of being lost. It is particularly important that the Cultural Heritage institutions themselves are seen to support this action.
Svenska institutioner har överlag inte haft särskilt stort fokus på Europeana-arbetet. För många andra aktörer i Europa – med långt sämre finansieringsmöjligheter och ny(om-)bildade stater – är allt stöd av stor betydelse för att bygga samhällen på demokratisk grund.
För arbetet inom på Riksantikvarieämbetet – och framförallt för regeringsuppdraget ”K-samsök” (SOCH) – har Europeana haft stor betydelse. Framförallt gäller det teknisk standardisering men även som stöd för att driva på omställningen från analoga tänke- och arbetssätt och en anpassning till en ny, digital verklighet. Här kan framförallt Europeanas arbete kring en digital kulturarvsallmänning stor betydelse. En sådan allmänning borde rimligen kunna vara målet att kraftsamla kring även för kultur(arv) i Sverige.
Vad Europeana åstadkommit under fyra år – och vad som nu är hotat – framgår tydligt av Jill Cousins beskrivning:
Europeana is the most visible representation of the diversity of European cultural heritage online – a network and ecosystem with a successful portal, subsidiary websites, widgets and APIs, delivering reusable data to education and tourism. It has gained support from all Member States and participating institutions. After four years of innovative work since its launch at the end of 2008, Europeana now gives access to a European treasury of 26 million books, pictures, films, maps, archival records, museum objects and sound recordings from over 2,200 of Europe’s museums, libraries and archives. By 2025, Europeana aims to open up access to Europe’s entire digitised cultural heritage, making an active contribution to delivering the objectives of the Digital Agenda for Europe.
A core purpose of Europeana is to work with SMEs (small and medium-sized enterprises) and the creative industries, promoting the use of digitised cultural heritage data as a resource for tourism, education and sectors of the software industry like animation, games and mobile apps. Member States have made large investments in digitisation projects in order to seed opportunities for growth in this crucial digital sector. In doing so, they have also contributed to the powerful impulse to make Europe’s collective memory accessible in digital form. The potential for return on this investment is greatly increased by Europeana’s position as a core service platform and generic services provider for the whole European community.
We strongly advocate support for Europeana because of the significant value it has demonstrated. Europe’s cultural heritage is the focus of global attention; in distributing it in digital form, Europeana is considered a leader across the world. Its technology, for example, underpins the Digital Public Library of America, led by Harvard University Library, and the South Korean Copyright Agency has recently signed a Memorandum of Understanding.
We are concerned that this international advantage is in danger of being lost. Europeana is a catalyst for change and has created a truly open resource based on open software, owned by the European citizen, providing conditions for interoperability and innovative partnerships between cultural heritage and creative enterprise across Europe and beyond.
Så frågan är nu: är Europeana värt att försvara? Eller kan Sverige tillsammans med andra länder uppnå samma mål fast utan Europeana och tillhörande ekosystem? Eller är det kanske bättre att verka för att de centraliserade medlen delas ut och institutionerna löser detta själva – genom att samverka?
Kommentera