#blogg100 – Mörkrum i belysning

1955_morkrum_skolgatan1

Jag tog mina första foton i 10-års åldern. Min far vågade låna ut sin Rolleiflex från 1955. Ljusmätare behövdes inte. En tabell på kameran visade vilken exponering man skulle välja. Eftersom far hade byggt ett eget labb lärde jag mig mörkrumstrollerierna den vägen. När jag var 17 år köpte jag en egen mellanformatskamera (Mamiya 645). Och slabbade vidare in i de övre tonåren. Vågade mig till och med på att pröva litet Cibachrome. En stor begränsning var så klart att fotografi var väldigt dyrt. Stegen mellan att filmen exponerades och man fick se resultatet var onekligen ganska långt.

Digitalfotot ritade om kartan totalt. Visst, de första generationerna kameror för dödliga var inte så mycket att hänga i julgranen. Proffskamerorna var groteskt dyra. Det står en Nikonkamera i en glasmonter på jobbet. 225 000 kr… Köpte 1999 en Nikon kompaktkamera, 3 MP, för 10 000 kr, 2008 en D90 för 10 000 kr och 2012 en Nikon D800 för….hmmm, litet mer. Kan man säga.

Jag saknar inte allt trassel med våtfoto. Jag njuter i stället av att skanna mina och min fars gamla negativ och diabilder.

Men, det ska erkännas, ibland saknar jag litet av magin, lukten och spänningen i mörkrummet. Litet.

(Bilden tog min far år 1955 på sitt nyinredda labb i källaren på Skolgatan 1 i Linköping. Jag har själv använt valsen och torken…).

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: ,
Publicerat i #blogg100, foto

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Snäck

Snäck

Snäck

More Photos
Instagram
Choo-Choo... #train SJ. #statensjärnvägar #sj #vintage #logo
Tidgare inlägg
