Mitt kvittrande

Charlotte Jensen tipsar om ett av de otaliga Twitter-verktyg som finns (Tack!).

TweetStats visar hur dina tweets fördelar sig över tid, vilka du interagerar, klinter/tänster med mera. Precis som Charlotte påpekar kan verktyget användas för att utvärdera olika twitterinsatser.

Jag skaffade ett twitterkonto för knappt två år sedan och var länge en ganska tillbakadragen användare. Skälet var att jag nyfiken på hur mikrobloggar fungerade och vad de kunde användas till. Som syns var aktiviteten fram till i höstas relativt låg, det var få inom mitt yrkesområde som var aktiva och jag hade dålig koll på nyttan.

Det var först under hösten 2010 som personer inom minnesinstitutionerna började skaffa konton, eller kanske började använda dom på allvar (liksom jag själv). Men framförallt är nog mitt eget ökande mikrobloggande resultat av de kontakter jag fick inom media- och PR-branschen under Almedalsveckan 2010, inte minst bland kretsen kring JMW som arrangerade Sociala medieakuten under hela Almedalsveckan.

För mig har mikrobloggandet varit ett sätt att fånga vad som händer inom olika intresseområden (social media, IT, foto, humor, kulturarv) och föra ett samtal med personer i mina olika nätverk, både människor som jag träffar/träffat AFK, men även andra som jag inte träffat live. Jag har försökt att vara personlig, utan att redogöra för mina andliga eller lekamliga krämpor, eller fylla flödet med dagliga väderrapporter. Det kan vara litet för mycket av den varan ibland… Det personliga anslaget och att bjuda på sig själv är en stor del av poängen på twitter, liksom att generöst bidra med omvärldsbevakning.

Om nu nån skulle vara intresserad av varför jag twittrar…

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: ,
Publicerat i social media, Stats
2 comments on “Mitt kvittrande
  1. ArchAsa skriver:

    Ännu ett bra exempel på att man måste låta sociala medier verka i ett längre perspektiv och ha tålamod. Det är inget dataspel man fastnar för direkt eller ej, utan beroende av just den position man själv skapar över tid, och framförallt den relation man får med andra.

  2. Erik Sellström skriver:

    Säger en del om min personlighet iaf. Intensiv i vissa perioder och kolugn i andra. Stämmer bra.🙂

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
