Ny sensor

Varning: Följande inlägg handlar om kameror. Litet små-nördigt.

För 2 år sedan flyttade jag och fru till Gotland och som belöning köpte jag mig en kamera – en Nikon D90. En kamera som jag lär mig litet om och av, dag för dag och den har varit mig trogen och levererat bra.

Nu är det så att jag reser ganska mycket i jobbet. Ofta blir det 1-3 dagars trippar, där flyg är inblandat. För att undvika strul och stopp försöker jag att klara mig med enbart handbagage. Och då blir det ibland litet för tungt med systemkameran, plus en eller ett par gluggar. Så lösningen på denna stora livskris blev till slut inköp av en liten kompakt historia som lystrar till den korta och kärnfulla beteckningen Panasonic Lumix DMC-LX5.

Min favvo-leverantör Cyberphoto levererade raskt ett litet 1,1 kg paket, med sedvanligt bifogad Mars-bar (som frun lika sedvanligt glufsade i sig. Hon påstod att hon fått OK från mig, I doubt it…). En rask o-lådning resulterade i en liten pluttig historia men med fin-fin tyngd som aviserade att det finns en hel del under skalet. Jag bryr mig dock inte så mycket om vad som där finns utan jag har nu börjat testa den. Och jorå, visst är det en trevlig sak! En perfekt fickkamera, smidiga kontroller, bra skärm och den presterar skapligt bra bilder. Ganska ljusstark optik (f2), 24 mm vidvinkel, 3,8x zoom, makro, RAW-format samt filmmöjligheter är ju helt okej! Det ska bli kul att upptäcka det lilla livet och se hur den beter sig.

Ja, nu har mitt krokiga kameraliv bestått av Rollieflex 6×6, Kodak Instamatic, Mamiya 645, Minox 35, Panasonic FZ8, Nikon D90 och nu en Panna till. (Man kanske skulle nämna HTC Desire som jag använde till bilden ovan…). Så kan det gå. Oklart varför jag berättar allt det här, men nu är det gjort!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , ,
Publicerat i foto
2 comments on “Ny sensor
  1. "Beijing" Ulf skriver:

    Liten men naggande leverans.

  2. Tanja skriver:

    Saknar Mamiyan 😦

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Ledberg.

Ledberg.

2017-06-24_09-07-22

Fler foton
Instagram
Grillad med mos. Tanja! Kretskort.
Tidgare inlägg
