Färdigpratat… dags att göra!

Det pratas mycket om sociala medier. Länge handlade samtalen om just ”om” och i så fall ”varför” myndigheter skulle använda sociala medier för att utveckla verksamheten. Nu är det många som prövar och försöker och bli mer precisa kring vad man vill få ut av användningen. Det handlar mycket om”hur” och vad innebär det för organisationen.

Så vad är det som har hänt:

– Tja, 3-4 miljoner svenskar på Facebook har lärt sig att att sociala medier inte är något hokus pokus utan handlar om samtal och kontakter med bekanta och vänner.

– Föräldrar upptäcker att barn inte läser sin epost utan chatar på Facebook.

– Allt fler kommer till insikt om att sociala medier inte är en variant på en statisk hemsida, en sändarkanal, en elektronisk broschyr.

– Allt fler tar till sig  nya medier bygger på lyssnande och samtal mellan människor, inför öppen ridå,

– Allt fler tilltalas av öppenheten och transparensen i medierna. Och att dela med sig är ett sätt att bry sig om – sharing is caring, som de säger här och där.

– Allt fler känner av att slutenhet och kontroll inte är en framgångsrik strategi

De som var på konferensen ”Sociala medier inom offentlig sektor” har tagit till sig sociala mediers potential och ville få inspiration och byta erfarenheter med andra. Vi var 140 personer från myndigheter och kommuner, samt några konsulter, som fyllde en lokal på Berns salonger. Informatörerna dominerade men det fanns även en del jurister och verksamhetsutvecklare. Relativt få chefer var på plats. Arkiv och museisektorn var svagt representerad, förvånande nog. Det var nog fler personer från rättsliga och försvarsrelaterade myndigheter än från förmedlande dito… Däremot var biblioteksfolk väl representerade.

Erik Sällström från United i Växjö, och initiativtagare till Digitala Staten, satte direkt en bra grundton och bjöd in deltagarna att delta aktivt hela vägen. Det blev en ovanligt ”intim” tillställning där deltagarna otvunget kastade in frågor mitt i presentationerna och deltog på alla sätt. Sncaket i pauserna var öronbedövande!

Konferensen rivstartade med ett par starka inlägg av Magnus Kolsjö, Finansdepartementet och Joakim Jardenberg, Mindpark. Båda tecknade bilder av vad sociala medier och fri information kan betyda som kitt mellan offentliga verksamheter och medborgaren – om vi vill. Mest tankeväckande och med sikte på en inte allt för avlägsen framtid hade Joakim i  ”The Kommunweb  Manifesto”.

En helt annan karaktär hade Johan Bålmans inlägg. Som kommittésekreterare för legala frågor på E-delegationen fick han den otacksamma uppgiften att gå igenom vilka lagar som gäller för myndigheter på sociala medier. Många deltagare fick ett trött drag runt ögonen genom att återigen påminnas av glappet mellan lagstiftning och verkligheten. Juridik uppfattas som ett stort problem av många, och osäkerheten är stor. Lagstiftaren har litet att styra med, kan man säga.

Efter den juridiska manglingen presenterades några intressanta och praktiska case, alla värda att ta en titt på: Uppsala och Borås kommuners webbnärvaro, Arbetsmiljöverket, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Katrineholm kommunchefs smarta användning av social media (twitter, Facebook, bloggar etc) och det intressanta X-ovation-projektet i Karlshamn. Här fanns många prov på experiment och färdiga funktioner som skapar bättre möjligheter för medborgare och förvaltningar att mer direkt mötas. Jag själv visade några exempel från Riksantikvarieämbetet och hur vi jobbar och tänker.

Jag fick en bild av en publik som börjat använda sociala medier i sin verksamhet, eller stod i begrepp att göra det. Många gav prov på engagemang men också om osäkerhet och brist på stöd i organisationen. Jämte juridiken handlade många mingeldiskussioner om hur man hanterar sin identitet som tjänsteman respektive privatperson på nätet. Även informatörens/kommunikatörens roll där det personliga samtalet till stor del ersätter det redaktionellt bearbetade och anonyma förmedlingen av färdigpaketerad information

Utvecklingen går bort ifrån att organisationer bygger monolitiska portaler (”En institution – En webbplats – En söktjänst”) till att information och tjänster ska finnas där användarna finns. Det finns även en både politisk och attitydmässig rörelse i riktning mot att släppa informationen till andra aktörer för att bygga intressanta tillämpningar. Den idag mest kritiska gränsen för frisläppande av information gäller kommersiellt vidareutnyttjande.

Erik Sällström pekade på internet och sociala mediers pubertala tillstånd. Han menade att 15 åringar är litet spretiga och testar men med tiden växer även de upp. Gnäll och kritik funkar inte så bra för att forma det nya, det krävs mycket uppmuntran och stöd. Tålamod och tolerans.

Presentationerna präglades mycket av organisationer som vågar testa och som gör det inför öppen ridå. Och att de som jobbar med frågorna är passionerade och är stolta över man har uppnått. Det är överlag slående hur öppen och inkluderande social media-kretsen är. Det har väl nåt med social kompetens att göra, kan jag tro.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i social media, Staten
3 comments on “Färdigpratat… dags att göra!
  1. ArcAsa skriver:

    Otroligt häftigt att det händer så mycket just nu. Personligen hoppas jaga tt allt fler företag och myndigheter ska börja uppmuntra och stödja de i personalen som har fallenhet för sociala medier. Det behövs några ansvariga i ledningsställning som har överblick, men de får inte bli en revirbevakande elittrupp som håller ute de övriga – lite som det ett tag var med webbredaktörerna på många arbetsplatser. Ju fler i organisationen som kan engagera sig på olika vis och känner sig involverade desto bättre. Sociala medier handlar inte om en specialsatsning vid sidan av, det måste vara en integrerad del av hela tänkandet runt verksamheten.

  2. arkland skriver:

    Helt rätt. Alla är kommunikatörer. Även på den sociala webben. Och det är absolut en ledningsfråga och signalerna därifrån måste vara knall-tydliga. I grunden handlar det om nya synsätt och nya arbetssätt. Och informatörsrollen behöver utveckla sig till att vara mindre av gatekeeper till att vara stödjande och coacha organisationen. Alla är kommunikatörer.

  3. […] Partners repris på ”Social Media inom Offentlig Sektor” – som genomfördes första gången i augusti i år. Jag har obegripligt nog fått delta vid båda tillfällena som talare, tillsammans med andra […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier
Flickr Photos
Snäck

Snäck

Snäck

More Photos
Instagram
Choo-Choo... #train SJ. #statensjärnvägar #sj #vintage #logo
Tidgare inlägg
%d bloggare gillar detta: