… om en organisation ska bli med social media?
En organisation som vill.
En organisation som kan (alt. vill lära sig).
En idé om vilka effekter man vill uppnå.
Ett set med plattformar för interaktion (egna eller andras).
En strategi och riktlinjer för hur man som medarbetare ska använda plattformarna.
Och litet självförtroende…
Nåt mer?
En sak till: En organisationsledning som vågar lita på sina medarbetare.
Det blir annars lätt så att man visserligen (tror att man) vill ha en strategi, men ändå håller för hårt i tyglarna och inte visar uppskattning för den kompetens som krävs för att göra satsningen till något lyckat. Strategier i all ära, det är som vanligt rätt man/kvinna på rätt plats som avgör om det blir sufflé eller pannkaka…
Visdomsord! Ledningsstödet tänkte jag in i ”en organisation som vill” men du har rätt i att det är en grundbult. Viljan är en förutsättning för att tillägna sig en kompetens och för att vara disponerad att lära sig verktygen. När man väl är där är väl den allra största utmaningen att våga vara personlig och våga blotta sig ibland. Bjuda på sig själv och inte känna sig tvingad att vara uber-smart eller sätta andra på plats med sin smarthet.
Borde inte ”passion” vara med på listan?