Tyst!!

no_name_dsc_0015

Leif på bloggen Arkeologi i Väst kommenterar den massiva arkeologiska frånvaron på arkeologer i bloggosfären. Med undantag av några rappa, utåtriktade 70-talister (och ytterligare några få patetiska figurer…) är det tyst. Tyst som i schaktet. Okej, det där med blogg och sånt är ju inte riktigt seriöst, det vet vi ju, det har vi ju läst i media. Man kan ju inte ens ta ställning till om det som skrivs på bloggar är sant överhuvudtaget! Träder vi ut ur den suspekta bloggsfären och ger oss ut på forumarenan är bilden densamma. På Arkeologiforum, största av dem alla,  möter vi sällan någon av de genom samhället avlönade arkeologerna. Hallå? Var är ni? Kom ut och berätta om vad ni hittar, vad ni gör och vad ni tänker! Det är inte farligt! Du kan till och med få hjälp och inspiration!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , , , , , , , , , , , ,
Publicerat i Arkeologi, foto, Internet, Web 2.0
9 comments on “Tyst!!
  1. Claes skriver:

    Ok, jag är inte någon genom samhället avlönad arkeolog… eller jo förresten det beror på hur man menar. Däremot har jag synpunkter på AF där jag hängt en hel del tidigare.

    Jag har också noterat att det inte är många disputerade eller yrkesverksamma arkeologer som hänger där. Det är mest glada studenter som hoppas få hjälp med tentor och så ett gäng äldre amatörarkeologer som tar sig själva på väääääldigt stort allvar.

    Jag tror det är för att det är för mycket tjafs och pladder som många inom kulturmiljövården håller sig undan därifrån, alltså om man inte är intresserade av just den sociala biten. Men skulle det kunna vara på något annat vis? Tror inte det. Det ligger ju i själva forumidén, i själva konceptet att det ska vara en lättsam ton där.

    För mig har det inte gett speciellt mycket rent arkeologiskt att hänga på AF. Faktiskt nästan inget som jag inte redan visste avhandlas där.

    Varför då vara där? Jo det är kul, socialt och inte så skitnödigt. Lite som att ta en öl med sina trevliga arbetskamrater efter jobbet. Det vet ju var och en att det blir mycket jobbsnack då, men även en hel del annat… ja, ungefär så ser jag på forumkonceptet. Ok, det är inte vad AF:s ägare tänkt eller helst önskat sig. Men nu är det så och jag tror inte att det går att ändra på… Har man andra ambitioner får man använda andra typer av koncept i andra medier.

  2. Leif skriver:

    Claes har en klar poäng när han beskriver forum som ett gränslöst fikarum. Som är tillgängligt dygnet runt.

    Bloggen är lite liknande. Men den stora skillnaden att man själv regerar. Man bestämmer vad som skall avhandlas och man kan helt godtyckligt utan att någon kan protestera till högre makter (forumadministratörer) bestämma vem som skall få kommentera och plocka bort kommentarer man inte gillar.

    Jag var rätt trög på att börja blogga, det får jag erkänna. Men när jag väl kom ut så insåg jag att det var himskans kul. En ventil. En möjlighet att göra de associationer man inte får göra i artiklar. En möjlighet att avhandla ämnen man inte kan skriva om på andra ställen. Skitkul och helt enkelt.

    Men jag fattar forttfarande inte det där med 70-talister. Eller är det något jag överbetonat för att jag är en av dem?

  3. Sávon skriver:

    Jag kan också ge en synpunkt på Fora. Det är en hård ton där, och det hänger nog ihop med att de som skriver inte står ansikte mot ansikte mot den de ‘debatterar’ med.
    Folk skulle aldrig SÄGA i ansiktet på en att de tycker man är mindervärdig som ‘ras’ tex, som det kan uttryckas, och förmodligen tolkas, på fora.

    Det är också mest killar/gamla män som skriver, och de FÖRSTÅR inte (vill inte förstå(?), diminuerar…) ens hur en tjej/kvinna tänker. OCH i detta samhälle har vi manlig dominans i ekonomi och dyl.

    Jag tycker att debattörer på historie/arkeologifora är många gånger både rasistiska och inriktade på en enda historieskrivning.

    Så ojämlikheten anser jag är det värsta på vissa fora både ur kvinnlig OCH folkrättslig synvinkel.

  4. Sávon skriver:

    Jag ska lägga till, bloggar. Din är en av de tvåa bloggar jag ids läsa, någon gång. Bloggar är bara fullständigt ointressanta. Alltför många finns det, och i regel läser och kommenterar blogg-gäng varandras alster, vad jag förstått av det lilla jag sett. Jag tror att det är bara lite privat kommunikation sinsemellan.
    Jag tror att folk som håller på att jobba med någon intressant fråga eller ett projekt, så att säga mitt i livet eller i karriären, inte har tid och lust att ägna sin dyrbara tid på bloggos/forasfären.
    Tiden är för kort.
    Ha de!

  5. arkland skriver:

    Sávon: Svepande generaliseringar där kring män och deras fasoner på forum…
    Men jag förlåter mig; du förbarmar dig och läser den här för de allra flesta totalt ointressanta egotrippen till blogg. Jag läser väldigt få bloggar, nästan bara för att hålla koll på vad bekanta och några andra håller på med och tänker. Och vet du vad? Jag är nöjd med det. Kan det inte få vara så? Kan inte vi små enkla människor som inte begåvats att tänka stora tankar, vi som inte tagit på oss uppdraget att bära mänskligheten framåt genom viktiga livsprojekt, kan inte vi tillåtas att utöva en del av vårt sociala liv genom att skriva små fåniga texter och publicera våra fula små bilder?

  6. kullenmannen skriver:

    Förminskar du inte dig själv rejält nu?

  7. arkland skriver:

    kullenmannen: Jo. Jag försöker anlägga en klädsam blygsamhet. I själva verket lider jag av komplett storhetsvansinne. Jag har alltid rätt. Alla missförstår mig jämnt och ständigt! 🙂

  8. Sávon skriver:

    Haha, här kommer en intressant länk om bloggandet: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=881762

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Eyes. #bnw #bnw_sweden #gotland u Stilstudie. Fotografen Stig.
Tidgare inlägg
