Blått istf grått

blue

Idag var det den första dagen på länge som det inte var alldeles grått. Istället visade den gotländska himlen sitt normala jag. Nästan normala.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i foto, Kulturmiljö
19 comments on “Blått istf grått
  1. "Peking" Ulf skriver:

    Jysst, ser lite skruvat ut, har du gått till sjöss?

  2. Claes skriver:

    Hänförande! Som en tavla av Prins Eugen…

    Men hörrö: Arkland har gått från att vara en tokrolig arkeologiblogg med mycket bilder till att bli en renodlad fotoblogg (ehuru fortfarande tokrolig). Lite synd kan jag tycka nu när man inte längre har lust att hänga på Arkeologiforum… Bilderna är dock fortfarande klart njutbara här!

    • arkland skriver:

      Claes: Ja, det är sant. Vad tycker du jag ska skriva om? Jag vet inte om jag har nåt intressant att säga överhuvudtaget…

  3. "Peking" Ulf skriver:

    Kör det vanliga ”blajet” (tänker inte på Finspong) i gammal god stil, skitsköj!

  4. Claes skriver:

    Herreguuud Lars-Ove! Du har ju bevisligen ett fantastiskt förråd av tokroliga anekdoter att ösa ur!!! Eller ska vi nöja oss med bilder från senaste söndagspromenaden i Visby? 🙂

    • arkland skriver:

      Leif berörde frågan om varför berättande arkeologer och arkeologiska berättelser inte syns mer på nätet (läs i bloggvärlden). Se hans blogg. Där konstaterades att en liten skara 70-talister vågat komma ut. 50- och 60-talisterna passar och duckar och gnäller på brist på pengar, en oförstående länsstyrelser, ”Vi måste få gå en skrivarkurs innan vi kan börja skriva och sen måste vi få tid för det…” etc etc. Jösses. Kommunicera arkeologi tar idag mycket litet tid, det är gratis men kräver uppenbarligen stort mod. Jante lurar i vassen…

  5. Claes skriver:

    Var ovenstående en kommentar på min kommentar eller var det en blogpost som hamnade fel? Vem ”duckar och gnäller på brist på pengar”? Knappast jag.

    Skrivarkurs… nja… men nu är det nog så att det faktiskt är svårare att skriva populärt än att skriva vetenskapligt. Tunga vetenskapliga texter får alltid sina läsare men populärvetenskapliga alster måste fånga sina läsare på ett helt annat sätt. Det är inte bara till att slänga ihop en text på fredagkväll när ungarna gått och lagt sig. Det är ganska svårt och kräver en hel del engagemang för att bli bra. Jämför bara texterna i Populär Arkeologi med de i Populär Historia. I Popark, där det är ”gratis att skriva” håller de flesta texter generellt ingen högre kvalitet. I Pophist där man får hyfsat betalt ställs det helt andra krav på texternas kvalitet.

  6. Claes skriver:

    Läste nu Leifs blogginlägg som du refererade till och det tycks som om du och han syftade på bloggosfären medans jag nog tänkte på ”gammelmedia”.

    Tycker att bloggar, internetforum och traditionell media kompletterar varandra men ÄR inte samma typ av kommunicerande. Arkeologiforum, till exempel, har höga ambitioner men det är sällan texterna glimmar till där. Det kommer aldrig bli en interaktiv ”Fornvännen” om man säger så. Tvärt om är det andra aspekter på kommunikation som pågår där, kommunikationer som ligger mitt emellan det talade och det (traditionellt) skrivna. Bloggar är nog ännu mer translittererat tal (när det inte handlar om bild och ljud).

    Jag följer ett fåtal bloggar men läser hellre dagstidningar och kollar hemsidor. En bra källa till arkeologisk aktuell kunskap är de fältdagböcker RAÄ UV publicerar på sin hemsida (där ligger AK i lä helt klart). Jag går mycket hellre dit än letar rätt på de enskilda deltagarnas bloggar för att få information om det senaste.

  7. arkland skriver:

    Claes: Jag är ganska säker på att A-forums upphovskvinna/-man aldrig någonsin haft ambitionen att bli en anslagstavla för briljanta texter. Enligt ägarna är det en ”oberoende mötesplats för diskussion och idéutbyte kring arkeologi, kulturarvsfrågor och andra närliggande ämnen”. Det är helt enkelt ett forum! Därför är det inte i rätt socken att förvänta sig att A-forum skulle vara en sorts e-Fornvännen. Nädu Claes, där är du ute knallar på Kullen…
    Fältdagböckerna är i hög grad en sorts nyhetsbrev. Skillnaden mellan blogg och nyhetsbrev är ju ffa möjligheten att kommentera. ”Grävnyhetsbrev” borde ur din synvinkel ligga helt rätt: nämligen mellan bloggarnas ”prat” och de seriösa dagstidningarnas verderhäftiga prosa. Ett exempel på att det ändå kan gå snett finns här: http://deepedition.com/2009/01/22/bjurwald-gor-det-igen/

  8. Claes skriver:

    Hursomhelst: En fantastisk bild, faktiskt bland de finaste jag sett du tagit. Tycker mig ana en faibless för blått hos hr Arkland. Kommer ihåg bilderna från den franska nedlagda färgfabriken du hade här för något årsen. Finns det fler därifrån?

  9. Claes skriver:

    Det var det här jag tänkte på (dina läsare har bra minne!)

    https://arkland.wordpress.com/2008/05/08/franskt-blatt/

  10. ingermaria skriver:

    Om så är fallet vad gäller det blå;
    kanske ett släktdrag?
    Jag, kusinen, citerade redan då visan:
    ”Av alla färgerna de små
    är mest förtjusande den blå…”
    Många vackra bilder på den ”blå himlapolen”
    och blånande vatten har vi fått se, tack!

  11. deeped skriver:

    Claes – jag har en fråga: vem tror du skriver Wikipedias artiklar?

  12. kullenmannen skriver:

    Deeped: Ja… du eller? Förstår att det var en retorisk fråga men hajade inte riktigt poängen. Skicka mig gärna ett pm om du har lust att utveckla dig.

  13. deeped skriver:

    @kullenmannen: frågan var inte till dig om du inte plötsligt bytt handle.

  14. Claes skriver:

    Kullenmannen ÄR Claes

  15. deeped skriver:

    @Claes: då kanske du ska svara på frågan. Vem skriver Wikipedia? Du vet att det finns ett uppslagsverk som heter Wikipedia va? Så – eftersom du uppenbarligen ogillar att människor skriver saker om de inte är experter: vem skriver Wikipedia? Och nästa fråga: har du kollat trovärdigheten?

  16. Claes skriver:

    Deeped… du läser in saker jag inte påstår… Det är klart alla människor har rätt och SKA skriva och tycka till om allt överallt, även om saker de inte har expertkunskap om. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du är ute efter.

    Och det där med trovärdigheten… Vad menar du? Min eller wikipedias? Jag tycker wikipedia är ett bra komplement till annan kunskapsinhämtning med alla de källkritiska förbehåll man naturligtvis bör göra. Jag har faktiskt själv varit där och kompletterat artiklar (även busat lite måste erkännas *rodnar*).

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Ledberg.

Ledberg.

2017-06-24_09-07-22

Fler foton
Instagram
Hans. #portrait #porträtt Raindrops. #weather Grillad med mos.
Tidgare inlägg
