Gästinlägg: Lars-Oves yngsta avkomma har ordet

sipp
Goddag.
Bestefar (se klippet på youtube om ni inte redan har gjort det. Och ifall ni inte har gjort det så vet jag inte vad ni har på Internet att göra över huvud taget) bad mig att gästblogga. Kanske har han slut på egna idéer, kanske är han trött på att hänga ut mig totalt (länk) utan att jag kan kontra, kanske vill han ge förändring till sina 5 besökare, vad vet jag?

Jag hade bara två riktlinjer för inlägget: att det ska vara ”en sån där lätt ironisk grej som bara du kan leverera???” (notera att det sinnessjuka användandet av frågetecken är min pappas verk, inte mitt. Men klandra honom inte, ibland har han joggingskor till kostym. Vad hade ni förväntat er?).  Han har alltså redan där satt extrem press på mig. Den andra riktlinjen var dock lite lättare: ”du får mobba mig litet försiktigt.” Javisst. Consider it done.

Detta visar att han redan hade tänkt sig att mitt inlägg skulle handla om honom. Men riktigt så roligt ska vi inte ha det. Jag tänkte istället berätta lite för er hur det är att ha en blogganade pappa. Det är ju trots inte så många över 13 och etthalftårs-strecket som bloggar nu för tiden. Hur går detta bloggandet ut över närstående? Det här är en överlevandes berättelse:

Så fort min pappa tar en ”bra” bild vrålar han ”ååååh blogg-material” och lyckan riktigt lyser i hans ögon. Det är det minst harmlösa. Värre är det om bilden råkar vara på mig. I en ful pose. Ni vet, dubbelhaka, kinesögon och mat i mungipan och så vidare.

Ett annat problem är att allt du någonsin säger can and will be used in a court of blog. Råkar du säga nåt korkat är det 99,9% chans att det hamnar på internätets utkanter (det vill säga på den här bloggen). Hur mycket man än protesterar så får Lars-Ove en sinnessjuk glimt i ögat och ler som en uteliggare som nyss fått en flaska Jäger. Han öppnar munnen, endast lite, lite och väser: ”Det där ska upp på bloggen” och så skrattar han tills mina trumhinnor pensionerar sig.

Men vad är det allra jobbigaste med att ha en bloggande pappa? Jo, att han fanimig är bra på det också. Otroligt frustrerande för mig.

Nej, nu ska jag återgå till att göra läxor (kodord för att sitta på Facebook hela kvällen. Kom ihåg det, tonårsföräldrar där ute!) men vi ses snart igen. Bestefar betalar mig nämligen för att skriva i bloggen ibland. (Pengar är ett bra sätt att få sin vilja igenom. Kom ihåg detta, än en gång, tonårsföräldrar)!

Smell you later!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Internet, Kul?
7 comments on “Gästinlägg: Lars-Oves yngsta avkomma har ordet
  1. lilly skriver:

    jag kommenterar, alltså finns jag.

  2. Tanja skriver:

    Det värsta är att det här är mer dokumentärt än ironiskt.

  3. "Peking" Ulf skriver:

    Lite ironiskt ris pisk, samt ros är han värd!

  4. Claes skriver:

    En gång träffade jag dig (eller var det din syster?) och din far på Stigbergstorget i Göteborg.
    -Hon ska på klarinettlektion, sa Lars-Ove.
    – Det är faktiskt piano jag spelar, kom det blixtsnabbt och rappt.
    – Aha, tänkte jag, så liten men redan en fullfjädrad Lundqvist. Henne kommer det gå väl för.
    Kanske du skulle skaffa en egen blogg? Den kommer jag att läsa!

  5. Henrik skriver:

    Många träffande bilder där, Siri.
    Pumpa’n på pengar!
    (och köp nått fint till kusinen)

  6. Lisbeth Lundqvist skriver:

    Så rart. Stå på dig, Siri! Har du sett bilden på mig.Han har bättre det vet jag.
    Många kramar
    hälsar
    Stora Faster

  7. arkland skriver:

    Som ni hålls och har er…

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
