Min nya gata

Så, då har man gjort sina första omtumlande dygn på denn nya bostads- och arbetsorten. Det är en magnifik upplevelse att promenera från hemmet till jobbet på de visbysianska gatorna. Igår morse var det mycket höstdag och helt fantastiskt. Inom 200 meter finns 4 medeltida kyrkoruiner. Och en ringmur, ett Kruttorn, ett hav och en engelsk pub med bautaportioner med mat och bautamängder öl och whisky att välja bland. Allt är typiskt Visby, med små, gamla hus. Och med rosor och stockrosor som fortfarande blommar. Och alldeles där vi bor ligger även Botaniska trädgården. Det är spännande och uppfriskande att flytta…

Kan vidare meddela att de flesta lådorna är urplockade, vi börjar få koll på våra pinaler och duschdraperiet är på plats. Men hur i helsike öppnar man luckan på tvättmaskinen!?

Imorgon blir det första dagen på arbetsplasten i det Nya Huset (Casanova) här i Visby.  Rapport följer.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , , ,
Publicerat i Arkeologi, Kulturmiljö, trädgård
20 comments on “Min nya gata
  1. David skriver:

    Säg efter mig: Juobbe? Najj.

  2. Claes skriver:

    Ett premodernt paradis…

  3. Martin R skriver:

    Aaah, vad fint! Dit skulle man dra sig tillbaka en dag.

  4. Ulf Bodin skriver:

    Ja! Detta blir bra. Slut med att klippa gräset, kava fram i ett tråkig äldre järnålderslandskap och hugga ved. Fram med ringmur, glättig medeltid och groteska pubportioner! Lycka till Lars!

  5. Henrik skriver:

    Najj men det vår finnt!
    Vem som kunna boa sej I Visby!
    Aj aj…

  6. "Peking" Ulf skriver:

    Visby, Visby, Visby!

    Blytungt, som de säger ”stekarna”.
    En fantastisk tid väntar, hösten.
    Ha det så trevligt i nya boplatsen, även plasten….

  7. Stina skriver:

    Testa att slå på strömmen till tvättmaskinen. Kanske är det ett barnsäkerhetslås?

  8. arkland skriver:

    Barn- OCH idiotsäkert….😐

  9. Beetype skriver:

    Jag är ju inte den som i normala fall öser smolk i bägare, men jag drar mig till minnes en researtikel i en söndagsutgåva av Sydsvenskan för flera år sedan, där Visby och Gotland var målet. Jag minns rubriken tydligt, som om det var igår: ”Visby på vintern-tyst och dyrt”. Det kan också ha varit ”Gotland på vintern-tyst och dyrt”…
    Om och när jag hittar denna artikel, som jag vet att jag scannade, skall jag delge er/dig den.

  10. Gert Franzén skriver:

    Tvättmaskinen: Det brukar finnas en grej eller ett hål långt ner på maskinen, där man kan sätta i en skruvmejsel eller så och trycka till i sidled. Schlum och luckan går upp.
    Hälsningar
    Gert Franzén
    arkeolog o ingenjör

    (Du har väl inga små barn längre som kan fixa det där..:)

  11. "Peking" Ulf skriver:

    Luckan: Fråga förra ägaren.

  12. arkland skriver:

    Jag upprepar: Barn- OCH idiotsäkert…. till slut förstod vi hur det fungerade. Efter fullbordat tvättprogram; slå av strömmen. Vänta så 2 minuter. Öppna luckan. Ojoj.

  13. Pinne skriver:

    Åhhhh – har också bott i Visby och det var på den tiden det var stängt hela vintern. Och till och med då var det mkt mkt mysigt. Ta en promenad nedanför klinten söder om stan och du förflyttas till Visbyboplatsen 2500 fKr…

  14. arkland skriver:

    Pinne: Exakt den känslan är det. Det har regnat en del, blåst en del. Många ställen är stängda. Men vad gör det! Det är tyst och stilla. Och jäkligt fint.

  15. Claes skriver:

    Visby: på vintern ett ödsligt blåshål och på sommaren fullt av bräkiga stockholmare… (obs detta är, som du säkert förstår, en variant av ”surt sa räven…”

  16. arkland skriver:

    Claes: Ja, jag förstår precis! Idag cyklade vi utmed muren och stranden bort till Snäck, och tillbaka. Visst blåste det litet men solen, ja, solen den sken! Och vi med den!

  17. "Peking" Ulf skriver:

    Ännu mer soltimmar, orättvist.

  18. Sávon skriver:

    Hej Arkland!
    Ja, det är fint där. En gång i tiden bodde vi där. Vi har korta underben som fjällräven.🙂
    Det var så man kände igen oss.
    Men vi försvann, och jag vet faktiskt vart…
    Men vi borde naturligtvis ha stannat…
    Ha de!!!

  19. arkland skriver:

    Sávon: Ja visst är det fint. Vi bor kvar i Visby, alla vi människor, en del ser ut som basketspelare andra som taxar(i bildlig mening förstås). De flesta litet mitt i mellan. En del är sådana som stannat länge, andra har kommit till. Fantastiskt att människan har fötter, och inte bara rötter!

  20. Henrik Sandborgh skriver:

    Asså hallå!

    Satt egentligen o letade efter nåt helt annat, men det ena gav det andra o plötsligt kollade jag gamla Sundbornsbilder o då var jag ju tvungen o kolla Magnus Alkarp.

    Jaha, så du har flyttat, också. Fast jag var före dej, jag flyttade till Kina den 15 augusti, o jag vet faktiskt hur man öppnar tvättmaskinsluckan hemma hos oss.

    Just nu är jag i Korea o borde gå och lägga mej, är ganska berusad efter tradiotionell Koreansk barbeque o massor med öl o ”Soudjou”. O man var ju tvungne att dricka botten ur hela tiden, det gick bra men som sagt var, man blir berusad av sånt. Vi fick tom gå på karaoke efteråt, det var kul. Jag sjöng mest gamla Beatles-låtar, jag är nog ganska ouppdaterad om man säjer.

    Skriv en rad, vore kul att höra vad som hänt med dej, jag lovar att vara mer utförlig om jag har en mailadress.

    Vi hörs! Henrik

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
