Poppojken

”Du är en popkille, förstår jag, det syns på håret”. Orden är den ”käcka” Kristina som just stött på den lätt kriminella och långhårige poppojken Sten-Ove. Detta dramatiska möte skildras i Eric Jansson ungdomsbok, ”Poppojken i gammelstugan”, utgiven av Evangeliipress i Örebro 1969. För 8,50 levererar Eric Jansson 144 sidor häpnadsväckande, uppstyltat språk och en morlisk bredsida mot den förslappade storstadsungdomen som tagit sig för att lyssna på  – jag törs knappt nämna det – popmusik! Trots Sten-Oves uppenbara förfall  (kolla bilden, typisk, slafsig Stockholmskis, say no more…) tar sig Kristina och hennes föräldrar, Frida och Gerhard, sig an den ”samhälleligt missanpassade” ynglingen. Sten-Ove är på rymmen och utsvulten. Han bjuds till bordet och slevar i sig mat i sådan grad att bonden Gerhard Olsson till slut utbrister: ”Du var mej en baddare att äta. Mor får koka en gryta gröt till, ty du får inte gå ifrån bordet, förrän du är mätt”.

Sten-Ove blir så småningom ”sommardräng” på Stenkumlagården, trots mor Fridas tveksamheter om ynglingens vandel. Hon förfasas över Sten-Oves uteseende: ”Han ser förskräcklig ut i sitt långa hår. Ska han bli vår sommardräng får han klippa av sig raggen. Kommer folk hit får vi skämmas”. Den kristna toleransen på 1960-talet omfattade inte långhåriga ynglingar…

Nu var inte Sten-Oves hårlängd hans enda tillkortakommande. Han hade nämligen dessutom en ovana att röka. När Sten-Ove en dag frågar Kristina om hon har en cigarett svarar hon: ”Vi har inte lagt oss till med en sån dyrbar ovana. Det enda vi  röker är fläsk”. Kristina visar dock medlidande med poppojken, som trots allt rökt ända sedan 9 års ålder. Hon, om någon, vet hur man botar suget: ”Jag har hört att om man tuggar tabletter neutraliserar man rökbegäret. Jag har en ask Läkerol hemma. Du ska få den.” Och fyller på med ”Du ska be till Gud, att han ger dig kraft att övervinna frestelsen”. Plötsligt kände Sten-Ove olust: ”Det kröp som myror efter ryggen på den långhårige poppojken. Vad ville tjejen? Ämnade hon omvända honom?”.

Ja, och så håller det på. Man får uppleva en hel del dramatik. Till exempel dödas Kristina nästan av blixten, men klarar sig. Det gör dock inte ladan som brinner ner. Men det gjorde inte så mycket. I ett annat avsnitt framstår bonden Gerhard närmast som en sadist när han förnöjsamt ser att mor Frida ska klippa av poppojkens långa hår: ”På måndagen verkställdes exekutionen”. Mor Frida tog fram saxen men ”var klämmig och klippa kunde hon”. Efter en del förvecklingar hinner myndigheterna ifatt den förrymde poppojken. Detta sker i form av den vassnästa inspektrisen, tillika fröken, Nanna Stenfeldt. Efter ett husförhör får så poppojken stanna i gammelstugan. Man förstår som läsare att Sten-Ove hamnat på rätt plats i livet när fröken Stenfeldts kollega, Gabriel Mårtensson, utbrister: ”Det här du, Sten-Ove, är bättre än skramlet på de rökiga ungdomslokalerna på Söder i Stockholm. Jag är glad å dina vägnar”.

Slutet gott, allting gott! Tack Eric!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Kul?, Uncategorized
16 comments on “Poppojken
  1. "Peking" Ulf skriver:

    Har du läst om, DEN?

    Eller har du bara fotografiskt minne?

  2. arkland skriver:

    Efter Sagan om Ringen, Harry Potterböckerna och Spycatcher (Peter Wright) är det min favvisbok nr 1. Jag har nog läst den en 30-40 gånger.

  3. Martin R skriver:

    Haha, lysande! Jag är glad å dina vägnar, Lasse!

  4. arkland skriver:

    Kanske skulle tillägga: om nån av er skulle få¨för er att läsa boken, med förhoppning om att det hettar till mellan Sten-Ove och Kristina uppe på höskullen, så måste jag göra er besvikna… Boken är helt befriad från snusk. Jag kan inte påstå att jag är förvånad…

  5. ArchAsa skriver:

    Sten-Ove!
    Hur kan man bli annat än kriminell med det namnet!!?
    Att Kristina dessutom tvättar mattor i rinnande bäcken som vore det sekelskifte är helt makalöst.

    Det sagt. Jag såg en gång ett foto av min far, 17 år gammal 1967, med kalufsen ned i ögonen. Den skräckupplevelsen har jag ännu inte blivit kvitt…

  6. Gert Franzén skriver:

    @Åsa. Tvätta i rinnande bäck sådär gjorde man ända fram i 60-talet om det var läge. Med såpa. Särskilt mattor som kunde vara ordentligt skitiga. Värst på vintern att stå på knä vid den isiga bryggan och skölja.

    1967 blev jag 20 och hade kalufsen ner i ögonen… F´låt då.

  7. Claes skriver:

    Själv föddes jag den 22 mars 1967, men efter det var jag med…

  8. Gert Franzén skriver:

    Ingen fara, Claes. Du duger!

  9. arkland skriver:

    I arkland duger alla…

  10. Claes skriver:

    Tack… Du är bra du med Gert

  11. arkland skriver:

    I arkland är eller blir alla bra.

  12. Claes skriver:

    Jag kommer osökt att tänka på Stefan Sundströms gamla hit ”Familjen Bra”

  13. Beetype skriver:

    Det är mot den här sortens litteratur jag har vigt mitt liv; långhårig rökare utan en tro på kroppen:-)

  14. arkland skriver:

    @Claes: Stefan Sundström borde nog försöka ta till sig Janssons bok om poppojken. Jag menar: Sundström är långhårig, röker, hänger på Söder och har säkert snattat nåt nån gång!

    @Bengt: ”Utan en tro på kroppen”? Utan en tråd på kroppen!?

  15. Beetype skriver:

    @Arkland: En göteborgsk ordvits syftande på bokens religiösa tråd…(se där, en till!!!)

  16. arkland skriver:

    Beetype: Jag misstänkte det, men man kan aldrig vara 100%-igt säker…

Kommentera

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
En vägg. Lille Hasse. Blå tåget. Staten och kapitänen/kapitalet. #graffiti
Tidgare inlägg
