Den som väntar på nåt…

… gott kan sluta läsa ögonaböj. Sommarn är slut och det som väntar oss alla – ingen undantagen – är snörök!!

Bilden föreställer snörök i Slaka, ca 1971. På den tiden rök snön ofta. Och rejält. Bilden är ett av skanningsfynden. Den sticker ut genom sin extrema dysterhet: 70-talskornighet, taskigt exponerad och ojämnt framkallad. Härligt!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , ,
Publicerat i foto
12 comments on “Den som väntar på nåt…
  1. Claes skriver:

    Konstruktiv kritik: Du ta fina bilder, ibland nästan för fina om du förstår vad jag menar. Har ibland saknat just svartvit grovkorn. Sådana bilder kan också vara ”fina”. Tänk bara på Capas landstigningsbilder från D-day. Det suddiga i hans bilder därifrån är inte rörelseoskärpa utan misslyckad framkallning och saltvattenskada. Men som sagt dina bilder är alltid en fröjd för ögat.

    Claes

  2. Gert Franzén skriver:

    Lilla Åby därborta?

  3. arkland skriver:

    Claes: Tack tack!
    Gert: Bilden är tagen från G:a Kalmarvägen 28, andra våningen och nära nog rakt söderut. Bakom husen ligger fastigheten Uggletorp som torde vara känd för herrn…

  4. Gert Franzén skriver:

    Jo, jag tänkte att det kunde vara så, men jag fick inte ihop granarna och husen. Nå, det dröjde ju 15 år innan jag kom på plats där.
    Även sandstormar kunde tilldra sig här när marken låg bar på gärdena. Och eoliska avlagringar med vågformer som i riktiga öknar.
    Därmed inte sagt att Slaka är öken…

  5. arkland skriver:

    Jo, jag minns de eoliska formationerna på den karga Slakastäppen. Innan Willborgs havre eller korn bundit de kringflygande sanden (eller mon, kanske det var). Slaka är stäpp!

  6. Gert Franzén skriver:

    Minnen kommer farande…
    Bakom den stora byggnaden i bildens mitt hade jag min verkstad. När jag flyttade sålde jag kompressorn till hr Arklands far. Och Janne hjälpte till med transporten.
    Mera minnen: När jag skulle göra sandlåda för den lille sonen grävde jag rakt ner i sanden och stötte på fina strandlager, dvs från beachen i Yoldiahavets 100-meternivå. Fotot är taget längs den beachen.
    Ja, jag säger då det.

  7. arkland skriver:

    Därmed har du Gert bevisat att varje plats har en historia, och varje historia har en plats. Tänka sig, vi har båda bott vid Yoldiahavets strand!

  8. Sávon skriver:

    Så där är det ju hemma hos mig för det mesta!

  9. arkland skriver:

    Savon: Fast mest på vintrarna?

  10. Sávon skriver:

    Nio månader vinter och tre månader dåligt sparkföre!

  11. arkland skriver:

    Å andra sidan kommer det väl ur snösynpunkt vara egalt om man bor vid Troneträsk, Trollhättan eller Tanger.

  12. Sávon skriver:

    Som den lantmätare jag är har jag bosättning i Karesuando, Trollhättan och på Orust.🙂

Kommentera

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
En vägg. Lille Hasse. Blå tåget. Staten och kapitänen/kapitalet. #graffiti
Tidgare inlägg
