Del 4: Levande minnen

Det här med ”Morren” och det ”moderna bruset” fanns kvar som ett litet irriterande frågetecken. Det var först flera år efter vi hade slutat gräva som gåtan fick sin förklaring. Av en händelse kom jag i samspråk med den en Slöingebo och passade på att fråga om hon visste något om ”Morre” och ”Morrebäcken”. ”Jo, de gamla kunde berätta att det ska ha bott nån däruppe på backen där ni grävde som kallades Morre eller Morren”. ”Å tusan, men vad var personens riktiga namn?”, undrade jag. ”Jo, jag tror att hans efternamn var franskt och att det uttalades ”Mårå” eller nåt sånt”, fick jag till svar. Mystiken tätnade. Hur kunde det hänga ihop?

Väl hemma i Göteborg gjorde jag ett försök att spåra om man kunde hitta någon koppling mellan ett släktnamn ”Mårå” och Slöinge. Jag hoppades på släktforskarna och deras internetnärvaro kunde vara till hjälp. Problemet var bara hur namnet skulle stavas. Eftersom min sageskvinna trott att det var ett franskt namn så gissade jag på en fransk stavning: ”Moreau”. Och ganska snart fick jag en fullträff! Visst kunde släktnamnet knytas till Slöinge!

En hemsida kunde meddela att Moreausläkten var grundligen utredd av en landskronabo med efternamnet Morén. Månne en försvenskad version av Moreau..? Hade jag äntligen kommit rätt? Jodå, ett telefonsamtal och brevkorrespondens resulterade i en både fascinerande och tragisk berättelse om en av små människorna i 1800- och det tidiga 1900-talets Sverige. Tack vare släktforskaren Åke Morén befolkades grävplatsen i Slöinge av en historisk person som – i likhet med sina föregångare – gjorde sitt för att sätta sin prägel på trakten runt Slöinge:  Säg hej till Otto Moreau!

Berättelsen om Otto Moreau börjar här!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Arkeologi, Kulturmiljö
4 comments on “Del 4: Levande minnen
  1. Tanja skriver:

    Fan, jag tycker att det här är ganska spännande… Jag hade ingen koll alls på det här, jag var iofs inte så stor när du grävde där, men fortfarande. Har du tystat det? 😮
    Och varför länkar du inte till min strålande blogg för, din osolidariske sate?

  2. arkland skriver:

    Hade du varit litet mer uppmärksam och lyssnat på din far så hade det nog slunkit in ett och ett annat nyttigt… 🙂

  3. Tanja skriver:

    Du, jag lärde mig pansardivisionerna i ordning. Nog har jag lyssnat allt. 🙂

Kommentera

Senaste kommentarer
  • RT @Riksantikvarie: Ja, bla att RAÄ ändrade föreskrifterna redan 2015 för att minska risken för allt för hårdhänt kassering av arkeologiska… 2 hours ago
  • RT @nke_ise: If you have ever had a problem grasping the importance of diversity in tech and its impact on society, watch this video https:… 3 hours ago
  • RT @stadsmuseetgbg: Är det dig vi letar efter? Stadsmuseet och Sjöfartsmuseet söker ny chef till gemensamma enheten Samlingar. Läs mer: htt… 17 hours ago
  • RT @ayyjqce: 1980: "I bet there will be flying cars in the future" 2017: https://t.co/NtpGiD8CdV 20 hours ago
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Äntligen litet ordning på molnkonfigurationen. Kan detta vara en tjänsteskateboard, månne? 
#attjobbapåraä #art #exhibition #limitless #borås #abecitakonstmuseum
Tidgare inlägg
