Zambiskt uggledrama


Skitförbannad uggla.

Idag fick jag en epost från brorsan som berör ett dramatiskt uggledrama i Zambia. Här är storyn berättad av brodern:

Jag körde på en kurvig väg ganska sakta 50 – 60 km/h på kvällen i mörker. En uggla satt till höger på vägbanan (vänstertrafik). När den skulle flyga iväg tog den flykten framför bilen och slog mot bilen. Jag kände och hörde smällen mot bilen. Jag tyckte det var konstigt att inga fjädrar syntes efter smällen. Efter en stund öppnade jag sidorutan och kunde höra ett svagt pip. När jag kom hem upptäckte jag att en fågel hade fastnat i takräcket. Först verkade den ganska livlös men efter en stund började den röra på sig. En nattvakt tog loss fågeln. Efter en stund flög den iväg men slog in i ett tak. Efter ytterligare en stund flög den iväg helt oskadd som det verkade.

Ja, jösses. Så kan det gå till i Afrika!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Övrigt
5 comments on “Zambiskt uggledrama
  1. Martin R skriver:

    Tim O krockade med en kattuggla på motorvägen här om året. Djävla smäll, vindrutan sprack, men ingen av dem som åkte i bilen skadades.

  2. Gert Franzén skriver:

    Min ugglehistoria börjar med att jag bodde i Uggletorp(!) i Slaka(!!). En sen kväll gick jag från postlådan och en bil passerade. Precis då small det till och bilen körde på en uggla, som hamnade mitt framför fötterna på mig. Jag tog upp den i famnen. Den var stor och varm och försökte flaxa lite, men kurade ihop sig, blev stilla och dog.
    Bilen körde vidare mot nya djärva mål.

  3. "Peking" Ulf skriver:

    A, min story börjar på gamla E66.

    Nuvarande E22 på hemväg från visfestivalen i Västervik, i början på åttiotalet. Åkte motorcykel (Honda 900 BolDor)lugnt och stilla i sommar”mörkret”, helt plötsligt small det till i hjälmen så jag trodde den sprack. En Kattuggla hade touchat mig och vinglade iväg i natten, mot nya okända mål. Jag endast uppskrämd.

  4. Christina skriver:

    Kompis och jag köpte julgran. Dessa importeras från norra British Columbia och fraktas på öppet flak till södra BC, där vi bodde. Tog in granen, den värmdes sakta upp i inomhusvärmen. Det gjorde även den lilla stelfrusna ugglan som suttit i den, helt kamoflerad, hela tiden, medan kompisen dekorerade träd och vardagsrum med julpynt. Fick ringa till Elizabeth’s Wildlife Centre, som kom och hämtade den och såg till att ugglan blev tillbakafraktad till bräddgrader som passade honom bättre än kompisens vardagsrum.

  5. arkland skriver:

    Den slutsats man kan dra av dessa berättelser är att alla människor bär på en ugglehistoria. Utom jag, som är en åsna…. 😦

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Landvetter. #streetphotography Hållplats. #streetphotography Las Vegas-dansarn och Foto-Barone. Nya bekantskaper på Kungsportsplatsen. #streetphotography
Tidgare inlägg
