Exjobb: Tillbaka från båtlyftspaus

Exjobbarna Emil och David har ju gästat arkland med sitt arbete kring Aranäsborgen i Västergötland. Nu är det ett tag sedan. Att det dröjt ett tag beror på att de sysslat med andra saker, ganska coola grejer. Faktiskt!

Exjobbsarbetet med borgruinen Aranäs är åter igång! Vi hade ett givande möte i mars med Lars Lundqvist och Magnus Stibeus om hur terräng och byggnationer kan ha sett ut på Aranäs. Det blev mycket kladdande på papper och vi fick låna en hel del borgböcker. Efter det mötet var vi tyvärr tvugna att ta lägga Aranäs lite på is för att istället jobba heltid med en annan kurs vi har gått parallellt med examensarbetet.

Kursen är en byggvisualiseringskurs där man fick välja bland olika skarpa projekt att arbeta med. Vi valde att göra en visualiseing i form av en animerad film av den tänkta båtlyften i Söderköping, en lyft som ska lyfta båtarna över motorvägen E22. Anledningen till att Göta Kanalbolag, Vägverket och Söderköpings kommun vill bygga en båtlyft är för att slippa den fruktansvärda köbildningen på somrarna pga broöppningar och rödljus. Båtlyften är tänkt att vara en del i den nya förbifart som ska gå utanför Söderköping och ska samtidigt dra till sig turister. Det finns andra båtlyftar i världen som blivit turistattraktioner, men denna skulle bli unik med att lyfta båtarna över en väg. Tanken med vår båtlyftsfilm var att kunna göra reklam för båtlyften och visa hur den fungerar.

Det gick faktiskt så bra att vi blev vinnare av Autodesk Design Visualization Award och alla våra intressenter verkar vara mycket nöjda med resultatet. Riktigt kul när arbetet man kämpat för blir uppskattat! Helsidesuppslag i tidningen och intervjuer på lokaltvn, nästan så man gått o blivit kändis😛 Får hoppas att slutresultatet av visualiseringen av Aranäs får lika mycket uppmärksamhet.

Se vad media skrev om jobbet:

Ny Teknik
Norrköpings tidningar
JTB World
IDG/Autodesk

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , , , , ,
Publicerat i Årnäs - Aranäs, Övrigt
12 comments on “Exjobb: Tillbaka från båtlyftspaus
  1. Gert Franzén skriver:

    Ett enklare sätt att lösa problemet med trafiken i Sörping, och över kanalen, vore att bygga två E22-broar med ca 75 m avstånd emellan, parallellt. Därefter slussa båtarna(!) förbi, medan alltid någon av broarna var nere och åkbar. Resten är regler- och optimeringsteknik inkluderande trafikregleringen inne i stan.
    Båtlyften är för mycket teknik för ett alltför litet säsongsproblem.

  2. "Peking" Ulf skriver:

    Projektet är coolt, avancerat och DYRT.

  3. arkland skriver:

    Amen om dä ska bläj nånn fjärde schtorschtadsoäggion utavet så får en välan för höken satse läjte? Passer en säj inte så kansche oäggionen rammler ner å bare bläjr dänn tredje eller värr.

  4. David skriver:

    En kommentar till Gerts kommentar: Broarna låter bra i teorin men i praktiken skulle det inte funka av det jag har läst och hört. Visst skulle det vara billigt, men köerna kommer inte att försvinna helt ändå (bilarna måste byta fil vid brobyte eller sakta ner till kanske 30km/h pga rondeller på vardera sidan).

  5. USAulf skriver:

    Är det inte stoppljusen inne i byn som orsakar köerna till största delen? Det köas rejält även innan kanalen öppnar för säsongen, samt på hösten. Massor av sommarstugeägare åker hem prick kl. 17 på söndagkvällen.

  6. Svenne P Isberg skriver:

    Vi KRÄVER en tunnel!!

    Så kan både båtar och långfärdsskrinnare åka hur som.

    Svenne P Isberg Bråvikenskrinnarna

  7. IrakMohammed skriver:

    Båtlyften är en del i hela lösningen i form av ny förbifart väster om den befintliga E22.

    Varken båtlyft, högbro, tunnel eller klaffbroar kommer lösa trafikproblemet om inte en förbifart blir byggd.

  8. IrakMohammed skriver:

    Svenne P Isberg: Brevid båtlyften kommer det finnas en tunnel där mindre båtar (och skrikskoåkare) kommer att kunna passera ostört.

  9. Svenne P Isborg skriver:

    Då måste det ju bli både nedförsis och uppförsis, samt ”Tunnisigen” (har plurrat där -02) i mitten, kanske. Har jag fattat rätt?

  10. IrakMohammed skriver:

    Jag fattar inte va du snackar om. ”Uppföris” och ”nedförsis”, det är ju ingen rodelbana som ska byggas. Eller har jag missat nåt centralt här?

    Kolla på denna bild:

    ”Båt-tunneln” nere till vänster i bilden borde väl gå att åka igenom för en skridskoåkare?

  11. Svenne P Isborg skriver:

    Aha, nu trillar poletten ned.

    Trodde ett tag att vägen skulle gå som den gör idag, och det skulle bli en tunnel för vattenfarkoster liksom under den. Typ ”akvedukten” vid Borensberg fast tvärt om.
    Lite trött kanske…….

  12. Gert Franzén skriver:

    David, det behövs inga rondeller, inga 30 km/tim, men en del trafikljus som anvisar trafiken till rätt bro i god tid före passagen. Mycket enkelt. Kruxet är mera att Sörping vill ha en turistattraktion, betald av Vägverket.
    Dessutom är genomfartstrafiken bara en liten del av trafiken på denna del av E22. Ca 85% är pendlingstrafik mellan städerna, vilket öppnar för helt andra lösningar av problemet. Man kan inte dimensionera trafiksystemet efter ett par fredagar under juli månad.
    Båtlyftet är en befängd idé.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
En vägg. Lille Hasse. Blå tåget. Staten och kapitänen/kapitalet. #graffiti
Tidgare inlägg
%d bloggare gillar detta: