1984 #1

LArs L

1984 är ju ett årtal med viss laddning. För mig var det första året som professionell arkeolog. Efter plugg i Lund och litet småjobb runt om i Skåne blev jag välsignad med två månaders förordnande som underassistent, eller nåt sånt, på UV. Hur som: I arla morgonstund var det uppställning kl 07.00 för avhämtning till grävplatsen. Arbetskläder, introduktion, inläsning av bakgrundsmaterial etc var inte aktuellt. Utan vi var anställda för att gräva, inget annat. Men vi var lika glada för det! Så småningom fick jag förlängning och förflyttning till Västkusten och förmånen att bekanta mig med södra Halland. Där fanns bland annat samlare som Edvin Gustafsson i Snöstorp utanför Halmstad. Som i sina montrar i hemmet hade en ganska fet samling av stenflisor. Det var inte den sista som jag kom att stöta på i Halland…

Lars L

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , , , , , ,
Publicerat i Arkeologi
6 comments on “1984 #1
  1. USAulf skriver:

    Mycké stenflisor blir de GenMO åren.

    Om man travar runt i Halland så blir man smalare som Edvin, än om man är It/webb redaktör på RAÄ-ven? f.f.

  2. Martin R skriver:

    Glädjande att gubben hade numrerat sina fynd. Hoppas det fanns en lista över fyndkontexter också…

    Vem står t.v. om Bengan?

  3. arkland skriver:

    USAulf: Alla var smalare på 1980-talet…
    Martin: Jo, han hade bra koll på sina grejer. Ganska mycket ville jag minnas var inrapporterat till museet. Jag vill minnas att EG var anställd på Televerket och var därigenom mycket ute i landskapet…

  4. arkland skriver:

    MR: Streiffert of UV Vässt!

  5. […] förra inlägget om min första tid som riktig arkeolog nämnde jag de kärva villkoren som gällde för […]

  6. […] timmar. Idag finns det en rad nya program som sparar tid åt oss. Den svartvita bilden nedan är tidigare publicerade här på arkland. Jag laddade ned den från nätet och öppnade den i ett program som kan köras i Photoshop […]

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
