Dialogi 2.0

Lars L

I somras funderade jag en del på hur jag bäst skulle lösa problemet med att skanna in diabilder, färgnegativ etc. Jag testade bl a med att fota av diabilder (se ovan). Efter en del funderingar och nätstudier har jag nu slagit till och köpt en flatbäddskanner som klarar just det som jag ville att den skulle klara. Så nu är fritiden räddad! Med viss bävan packade jag upp skannern och förberedde mig på eoner av skruvande och kalibrering men icke! Snabbt och enkelt går det att få ut bra resultat. Bifogar några exempel nedan!

Ulf Erik Hagberg och Lennart Lundborg i NAckhälle 1990. Foto: Lars L
Från sv/v småbildsnegativ.

varla 1989. Foto: LL
Från sv/v mellanformat negativ.

Yekepa, Liberia 1978. Foto: Bo Lundqvist
Från småbild färgnegativ.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i foto
3 comments on “Dialogi 2.0
  1. Stina skriver:

    Oj sånt fint resultat. En sådan maskin skulle jag kunna tänka mig. Fast jag har redan kollat vad de kostar så det får anstå…

    Tycker foto nr 1 är väldigt vackert, en fin bild i sig. Man måste tänka på det konstnääärliga också Arkland.

  2. arkland skriver:

    Ja, det blev bättre än vad jag förväntade mig. Visst maskinen är dyr, men å andra sidan: det som ”kostar” är själva jobbet… det tar sin lilla tid, även om skannern sköter sig själv under själva skanningsprocessen. Foto nr 1 är bäst! Jag, min fru och Kodaks framkallningslabb ligger bakom det lyckade resultatet.

  3. Staffan skriver:

    Hej! Jag går i funderingar på att köpa just en sån här scanner eftersom jag ska digitalisera föräldrarnas fotoarkiv. Tänkte scanna negativen i största mån men måste ha flatbädd också eftersom ibland finns ju bara bilden, men inte negativet kvar. Vilken upplösning får du på 35 mm film när du scannar. Är dom små eller är de stora typ som 8 megapixel eller liknande?? Du får hemskt gärna svara på pajja_inte@msn.com eftersom det är osäkert om jag hittar din hemsidan igen! Tack på förhand!

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Äntligen litet ordning på molnkonfigurationen. Kan detta vara en tjänsteskateboard, månne? 
#attjobbapåraä #art #exhibition #limitless #borås #abecitakonstmuseum
Tidgare inlägg
