Kurganspan i Google Earth

Kurganer vid Kurganinsk. Google Earth

Det finns några webbtjänster som kan förstöra ens fritid. En sådan är Google Earth. Och som arkeolog kollar man ju gärna efter sånt som hör ämnet till. Här är ett sådant exempel, från den sydligaste delen av Ryssland, Kurganinsk, i provinsen Krasnodar. Namnet på staden antyder kanske vad det handlar om… Om du har tid och ork så finns det fler att hitta (sök på Kurganinsk i GE, kolla öster om staden)… jag tror att det även finns en del överplöjda. Kurganerna på bilden är skapligt stora, > 100 meter i diameter, om skalan i Google Earth stämmer. För möp:arna kan nämnas att platsen ifråga ligger 51 km nordväst om Majkop.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Arkeologi
7 comments on “Kurganspan i Google Earth
  1. Sávon skriver:

    Här kommer en intressant adress. Det fanns en till men katten heller jag hittar den, den handlar om vilket mtDNa som finns i en del ryska gamla gravar, tex så var det i ett område bara en mutation som skilde sig från H i Skandinavien, 16129. Ska söka när jag får tid.
    http://donsmaps.com/index.html

  2. Sávon skriver:

    Denna är särskilt spännande
    http://donsmaps.com/sungaea.html
    men den jag söker är inte denna.

  3. arkland skriver:

    Savon: Vad i hela fridens namn har paleolitiska fynd och fyndplatser att göra med spaning efter kulturarvsobjekt i Google Earth!??

  4. Sávon skriver:

    Inte ett dugg! Bara att det är kul att hitta kul grejer om historia och gravar och ett som annat annat.

  5. Sávon skriver:

    Nä, nu var jag ohederlig! Jag är ju provokativ, förstår du?!

  6. Sávon skriver:

    Dina kompisar är dumma mot dig, de borde ju nu skriva som faen, för att mina kommentarer ska bara försvinna.
    Och själv ska jag nu vandra dit bort där jag nyss kom ifrån. Med mig tar jag den svarta räven!!! Lev väl!

    Apropå sluta snusa, jag slängde in snusdosan under ett uthus som jag passerar på väg till jobbet varje dag, jag såg den ligga där väldigt länge och påminna mig om att jag slutat snusa.

  7. Tengill Rex skriver:

    Apropå min Sávon.
    Jeannine Davis-Kimball har skrivit en intressant bok om ”Amazonerna”, kanske inte riktigt om dem men ett folk mer till öster om dem. ”Warrior women; an archaeologists search for Hidden Heroines”, 2002.
    Hon har skrivit om kurgans också..http://www.csen.org/BAR%20Book/01.TofC.BAR.Book.pdf

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Äntligen litet ordning på molnkonfigurationen. Kan detta vara en tjänsteskateboard, månne? 
#attjobbapåraä #art #exhibition #limitless #borås #abecitakonstmuseum
Tidgare inlägg
