Vittene juli 1995

Vittene juli 1995 Foto. LArs L

Lars L

Nån ska hitta nåt. Och nån ska göra jobbet. Med eller utan regnrock! Enligt säkra uppgifter är det en vetenskaplig bearbetning av Vitteneboplatsen på gång. Tina Fors redigerar för glatta livet och en avhandling kommer på Göteborgsinstitutionen.  Dagens retoriska fråga: Varför ska det alltid ta så jämra lång tid för oss arkeologer att klämma ur oss något? (Dåligt med resurser räknas inte som svar…)

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , , ,
Publicerat i Arkeologi, Lösfynd
17 comments on “Vittene juli 1995
  1. Åsa skriver:

    Herregud – bilden på hittarna av guldkragen är helt fenomenalt som tidsdokument! Hade helt förträngt att sådana plagg tillverkades (och uppenbarligen inköptes…).
    Bara den bara bringan förtjänar en guldhalskrage i sig!
    😀

  2. Claes skriver:

    En avhandling? Om Vittene? I Göteborg? Intressant, är det Forskan som skall gå upp med den?

  3. arkland skriver:

    Åsa: Ja, för bra för att vara sant. Men man får väl ändå glädja sig över att inte alla klär sig likadant. Jag tror PK-ordet är ”mångfald”. Jag menar hur skulle det se ut om alla gick omkring som Peter Seipen, eller som Bert Karlsson. Ullared ger oss mångfald.

  4. arkland skriver:

    Claes (vår man i Trollhättan): Ja, Forskan. Lic vill jag minnas att det var.

  5. Sávon skriver:

    http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=158536 här kan man läsa en atidningsartikel i Ttela om detta.
    Förresten jag tycker kläderna är snygga. Tänk vad granna de måste ha varit i sådana kläder med mycket färger och guld, och mannen är en skönhet, han verkar inte såå ung, men om man jämför med ”gubbiga” typer nuförtiden, så …
    Jag tror att vitteneguldet är ”keltiskt”, får jag på ”moppe” nu?

  6. arkland skriver:

    Nästa gång jag träffar Tapio ska nämna det för honom…dock utom hörhåll från Asta. (Jävlar, nu börjar det osa dejtingtjänst om arkland igen….) Keltisk!? Nja, de fanns så himla länge sedan att det ordet saknar mening… ”Moppe” – ett begrepp som har taskig klang i dessa dagar…

  7. arkland skriver:

    Martin: KULL?? Tänker du på leken kull eller!?

  8. Sávon skriver:

    Jag har ju ett inbyggt skönhetssinne…kvinnor är ALLTID vackra dessutom.

    Jag har just läst om Vittene och då i den texten jämför man halsringarna med de som finns avbildade på Gundestrupkitteln,och den läste jag alldeles nyss är ”keltisk”, så de så! Djurens härskarinna (hon med hjorthornen) har en sådan omkring sin hals.

    Förresten, friheten är ingenting man är på flykt från heller…så de så!!! 🙂

    Moppen är nog ingenting som man åker på längre (till Blåkulla)

  9. Sávon skriver:

    Kan man ta bort sina kommentarer?

  10. Beetype skriver:

    Forsens lic. om Vittene kommer i vinter.

  11. Sávon skriver:

    Här kommer lite mer om Vittene, hittade det idag! Från 3:e okt. Jag snubblade på Herulerna en gång när jag var ute i Vittene…

  12. Sávon skriver:

    Ääääh!!!! Glömde hänvisningen: http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=157528

  13. Alcis skriver:

    Heruler? Jag tror nog att det var hemulerna du såg… Det händer nämligen konstiga ting runt Vittene, har jag hört. Troll och vaner som i natten söker efter skatten, i skuggan av Valhallsbergen. Tomtar på loftet, krälar i stoftet, efter Vitt-ene den gamle väschötta kongen.

  14. Sávon skriver:

    Såg?

  15. Alcis skriver:

    Aha, det var därför du snubblade: Du såg inte herulerna/hemulerna. De är små och jäkliga att se när de har sina långa grå rockar på sig. Bäst r att ta på sig ett par svetsglasögon, då ser man dom!

  16. Sávon skriver:

    Ja visst, det är ju jag själv som är en herul enligt en känd geograf.

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
PhotoWalk Gotland

PhotoWalk Gotland

PhotoWalk Gotland

Fler foton
Instagram
PhotoWalk Gotland. #pwgotland #pwgotland Dog and Wall. #pwgotland
Tidgare inlägg
