1009 år sedan

Tusenårsresan 1998 Foto: LArs L

För 9 år sedan var jag med Maja Hagerman och Claes Gabrielsson och filmade för tv-serien Tusenårsresan, som sedan visades 1999. TV-serien blev sedan en bok, som jag lånat ut och inte fått igen… Då, 1998, tog jag med en digitalkamera, jag tror det var en Kodak (640 x 400 px) och lyckades skriva över originalbilderna med förminskade varianter på 200 pixlars bredd. Smart va!? Ett par bilder överlevde… den ena från Hov, utanför Ulricehamn, den andra från Broåsen i Grimeton utanför Varberg.

Tusenårsresan Foto: LArs L

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , , , ,
Publicerat i Arkeologi
17 comments on “1009 år sedan
  1. Stina skriver:

    You’ve been around.

  2. Sávon skriver:

    Apropå Maja Hagerman så blev hennes trovärdighet bedömd som ringa i detta forums debatt, om någon är intresserad av att läsa; http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1404.0.html

  3. arkland skriver:

    Stina: Ujja, har man sett Grimeton har man sett världen.
    Savon: Nu kanske du förstår varför MH ansetts som mindre trovärdig…

  4. Christina skriver:

    Savon: Då var det ändå ganska tamt jämfört med den kritik som jag själv gav henne när jag fick som uppgift att läsa och skriva om en av hennes böcker. Det finns betydligt flera fel med just sådan forskning…

  5. Sávon skriver:

    Jag har inte själv läst just så mycket av henne, så jag kan inte bedöma. Men uppenbarligen har hon hittat ett korn när hon beskriver hur man i Sverige har konstruerat historien.
    Det verkar också som om många har ömma tår?

  6. Claes skriver:

    Om någon är intresserad kan man läsa min anmälan av hennes senaste bok i Fornvännen. Scrolla ner till sidan 301.

    http://www.vitterhetsakad.se/fornvannen/pdf/2006/fornv2006_287_rec.pdf

  7. Sávon skriver:

    Jag tänker inte försvara Hagerman eftersom jag inte läst så mycket av henne. Men jag har fått lära mig värdet av att vara same på det forum som jag hänvisar till. Och du skriver ju ofta där Claes. Jag läste igenom din recension. Den förvånar mig inte.
    Sávoi

  8. Claes skriver:

    Om du är same Sávon, vad är jag då? German? Jag tänker aldrig som arkeolog hemfalla åt diskussioner kring ”vem som var först” och ”historisk rätt” och liknande. Detta även om jag aldrig så mycket sympatiserar med din och andras rätt att få vara same idag i Sverige. Du är inte ensam om att ha en historia men min bakgrund ger mig inte tolkningsföreträde eller andra exklusiva rättigheter. Vårt kulturarv är just allas och ingens. Detta oavsett om det handlar om svearikets förmenta vagga i någon socken i Västergötland eller försök att etnicitetsbestämma fornlämningar i Norrbotten.

  9. Sávon skriver:

    Claes!
    Om du vill kalla dig german, eller något annat, har jag faktiskt ingen åsikt om. Men att jag är same, är ingen liknande fråga som om vad du vill kalla dig för.
    Vi är faktiskt ett folk med ett språk gemensamt över nationsgränser (även om vi har dialekter sinsemellan), vi har en egen historia, även om den är sammanflätad med andra historier, vi har en egen världsåskådning, som blivit fråntagen oss genom kolonialistiska metoder, tex ett påtvingande av en religion som kristendomen. Vi har musik som är vår egen även om man kan hitta liknande hos ett så avlägset folk (geografiskt) som tuaregerna. Vi har föremål, konsthantverk med mycket gamla förtecken.

    Jag jämför inte oss med ”svearikets vaggas” företrädare, de är dessutom en betydligt nyare företeelse. Och jag förstår inte, är de ett folk? Det är vi!

  10. Sávon skriver:

    Ursäkta mig Lars!
    Jag gick nyss i den fälla som var gillrad. Jag borde ha stannat utanför och istället frågat Claes, hur hans försvar(som kan utläsas ur hans recension, inget annat)för den rasism som FRODATS i Sverige kan förklaras och dessutom gällde det ju förhållandet till Hagerman, frågan gällde ju inte SAMERNA, i detta fall. Det är ju Hagerman det gällde till slut på tråden jag hänvisade till, och Clas recension…

  11. Claes skriver:

    Men det är just det Hagerman vänder sig mot, och där har hon en poäng, att ”german” och ”same” är något konstruerat. Även om du inte har någon åsikt om huruvida folk ska få kalla sig för germaner eller ej, så kan jag säga att det har jag. Jag tycker INTE det är ok och där tar jag och Hagerman varandra i hand. Att vara född i Somalia men boende i Norrbottens inland innebär att man har lika stor rätt till kulturarvet där som någonsin Savon och hennes ”folk”. Och omvänt bör Savon ha synpunkter på när kulturarv brukas för skumma syften i andra delar av världen. Du antyder att jag är rasist vilket är djupt orättvist och kränkande. Nu kan jag i och för sig hålla med om att detta inte är rätt fora för denna diskussion. Du är välkommen att skicka mig ett mejl så kan jag förklara mer hur jag menar. Till exempel om ”påtvingande av religion”…

    att, så som Hagerman beskriver, svenska arkeologer tidigare gjort sådana distinktioner mellan germaner och andra.

  12. Claes skriver:

    Ops sista meningen är ”skräp” som kom med av misstag

  13. arkland skriver:

    Claes skrev: ”Nu kan jag i och för sig hålla med om att detta inte är rätt fora för denna diskussion. Du är välkommen att skicka mig ett mejl så kan jag förklara mer hur jag menar.” Sweet music in my ears…

  14. Sávon skriver:

    ”även om jag aldrig så mycket sympatiserar med din och andras rätt att få vara same idag i Sverige. Du är inte ensam om att ha en historia men min bakgrund ger mig inte tolkningsföreträde eller andra exklusiva rättigheter. Vårt kulturarv är just allas och ingens.”

    ”Att vara född i Somalia men boende i Norrbottens inland innebär att man har lika stor rätt till kulturarvet där som någonsin Savon och hennes “folk”. Och omvänt bör Savon ha synpunkter på när kulturarv brukas för skumma syften i andra delar av världen” Citerat från Claes skrivna.

    Jag har funderat noga på om jag ska skriva till Claes, men bestämt mig för att inte göra detta. Så jag svarar här nu och sedan skriver jag inte mer.

    Claes kan inte betämma om jag är same eller inte. Det är typiskt att kolonisatörer ska fatta ”faderliga” beslut om vilka som är vad. Jag ska omfattas av majoritetsfolkets språk och kultur och acceptera detta. Men mitt eget kulturarv, ska blåsa iväg i vinden eller delas med åt alla… ? Nej, mitt kulturarv delar jag inte med åt någon från ”Somalia” eller någon annan. De har säkert sitt eget kulturarv att förvalta, och jag tar inte det ifrån dem. Jag ger dem rätten att vara annorlunda än vad jag är.

    Jag vet också hur det sett ut i, låt oss bara ta Europa, under förra århundradet. Vi har haft världskrig, och ett mycket otäckt sådant, det sista. Fascismen och rasismen alldeles inpå livet. Jag undrar vad som hänt oss samer om tyskar och deras vänner de finska fascisterna (för ni känner väl till att de var det?) vunnit kriget? De var alldeles inpå oss i norr, men många känner inte till Ishavskriget.

    Jag antyder inte alls att du är rasist, Claes, det enda jag säger är att jag anser dig FÖRSVARA rasismen sådan som Hagerman beskriver den, när du recenserar hennes bok. Jag tycker att man måste se nyanserna…

    Jag har alltid varit emot den starkares förtryck mot den svagare, kommer alltid att vara det!

    Och jag, jag är alltid fri och vild, ingen ger mig tillstånd att vara den jag ÄR!!!

  15. arkland skriver:

    ”Jag har funderat noga på om jag ska skriva till Claes, men bestämt mig för att inte göra detta. Så jag svarar här nu och sedan skriver jag inte mer.”

    Savon: Jag vill att du ska fortsätta att kommentera. Men jag föredrar kortare kommentarer med direkt anknytning till inläggen. Och du, varför inte driva frågan på en egen blogg! Claes kommer dit, tro mig! 🙂

  16. Tengill Rex skriver:

    Apropå Sávon
    http://saamiblog.blogspot.com/search?updated-min=2007-09-01T00:00:00%2B02:00&updated-max=2007-10-01T00:00:00%2B02:00&max-results=1

    Här kan man läsa om oss samer intressanta saker. Sávon och jag kommer snart med en egen blogg eller liknande.
    Ásvas alias Skridfinnarnas kung Tengill

  17. Claes skriver:

    Det var verkligen en imponerande länksamling. Men du borde ordna den bättre, nu var den rörig och svåröverskådlig. Men, som sagt, bra jobbat!

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
PhotoWalk Gotland

PhotoWalk Gotland

PhotoWalk Gotland

Fler foton
Instagram
PhotoWalk Gotland. #pwgotland #pwgotland Dog and Wall. #pwgotland
Tidgare inlägg
