Varlahallen

Flygbild över Varla 1989 Foto: Lars Lundqvist

Här är en fortsättning på Varlaspåret som tidigare skymtat här och här och även här. Här fanns på 1000 – 1100-tal en storgård. Ett av de mer iögonfallande spåren var den representativa huvudbyggnaden – hallen. Stolphålen (eller snarare gropar med stolphål i)), där husstommens stolpar stått i, var så stora att de syntes från luften. Här behövdes inga målade pinnar… Eva Schaller Åhrberg hittade på en mångtydig titel till rapporten: ”Med kunglig utsikt”. Den syftar på tre företeelser: 1) man har utsikt över Kungsbacka, 2) man har utsikt över kungalevet (kungsgården) Tölö, 3) kanske bodde kungen eller kanske kungens bryte i hallen uppe på Varla. De föremål vi fann var i många fall udda…

Den som orkar läsa mera om utgrävningarna i Varla kan finna en del litteratur här. Catharina Ingeman-Sundberg skriver om Varla i ”Boken om vikingarna” från 1998.

Delförstoring Varla från luften 1989. Foto: Lars Lundqvist

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , ,
Publicerat i Arkeologi
4 comments on “Varlahallen
  1. Claes skriver:

    Kansek den MEST spännande lokalen i norra Halland… Även undertecknad har grävt där vilket Arkland presenterat bildbevis på… 🙂

  2. arkland skriver:

    Jag håller med Claes. Tyvärr har Varla hamnat litet i skymundan… men MC-Claes, det tar du hand om, väl!? (MC=1100).

  3. arkland skriver:

    Här är det ju annars en spännande avhandling på gång, nämligen Anna Lihammers. Kanske det finns nåt om Varla i den!?

  4. Claes skriver:

    Även Anna Lihammer har grävt i Varla, denna planskola för framstående arkeologer…

    Jag har inte läst hennes avhandling ännu men även jag menar att processbegreppet delvis måste omarbetas (fast jag riktar ju in mig på religionsskiftesprocessen istf statsdito). Ska bli intressant att läsa hennes avhandling även om jag tycker mig ana ett postmodernt, konstruktivistiskt angreppsätt som jag kanske är lite trött på vid det här laget. Man får ju inte glömma att strukturer både möjliggör och begränsar aktörernas handlande. Men jag kanske ska vänta meddjupare analys innan jag läst den…

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Road

Road near Hovetorp

Lars Sjösvärd

Fler foton
Instagram
I Gamla Stan. Out walking. #streetphotography #street #gatufoto På Lars Sjösvärds avtackning. #gotlandsmuseum
Tidgare inlägg
