Aristocat

Hackbord Bjäresjö Foto Bengt WFärgen hade ännu inte uppfunnits när Beetype tog den här bilden. Vi befinner oss i Bjäresjö, på en arkeologisk provgropsmaratongrävning, inom ramen för det så kallade Ystadprojektet. Vi befinner oss i det mörka 1980-talets första hälft. Ett av delprojekten ägnade sig åt de tidigmedeltida aristokratiska miljöerna. Det vill säga, var finns de tidigmedeltida överklass-svinens vräkiga gods och hur fan såg de ut? Vi hittade palatset så småningom, efter ett par månaders tålamodsprövande grävande av små enmetersrutor. Jag hittade inte ett smack förutom denna söta lilla kattunge. Bertil Helgesson var mäkta imponerad. Jag var mest glad, men det framgår väl redan…

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Arkeologi
11 comments on “Aristocat
  1. Claes skriver:

    Fantastiska bilder!. De borde klistras upp på syrfritt papper och skickas till ATA. Vilket fyndnummer har förresten den mumifierade katten? Under 10 000 antar jag.

  2. Arkivarien skriver:

    Hmmm. ”Aristocats” producerades 1970. Men att Disney hade förebilder från tidig medeltid är nog en nyhet för många.

  3. Beetype skriver:

    Var bara lugna. Bilderna finns redan på syrafritt papper. De är gjorda enligt den gamla fotokonstens alla regler; eget fotolabb, fotopapper (minns ni; matt, halvmatt, kartongtjockt?), efterbelysning av ljusare partier, framkallnings- och fixeringsvätskor, samt den avslutande sköljningen och torkningen. Att bilderna sedan hamnade i en papplåda i ett förråd i 20 år, kan möjligtvis ha påverkat deras överlevnadsförmåga:-)

  4. Beetype skriver:

    Nu testar jag att kommentera via min mobiltelefon. Skitsamma vad jag skriver, det är tekniken som räknas:-). Kul att mina bilder får ett nytt liv efter år av glömska.

  5. arkland skriver:

    Claes, hallå, katten var inte ett arkeologiskt fynd, och följaktligen vare sig numrerad eller inskickad till ATA. Men ni kanske jobbar annorlunda på AK: ”ett levande kulturarv”!?
    Arkivarien: Disney har inte hitta på ett smack själva. Kolla bara Musse Pigg-figuren från Uppåkra!
    Beetype: Du är duktig på allt!!

  6. Beetype skriver:

    Mobil-lösningen funkade! Nu är jag hemma och det funkar oxå: Horray för all ny teknik! Katter och Bjäresjö, ni var där när ni skulle vara där! Låt vara att ni var borta ett tag i mitt ”externa” förråd, men ni dök upp till slut. Njut av era 15 minuter.

  7. BH skriver:

    Det kan väl bara konstateras nu så här långt efter att katten hette Helgo efter en känd kyrkoarkitekt. Hans något märkliga benföring gjorde att han såg ut som ett nygotiskt torn bakifrån.

  8. Beetype skriver:

    B H has no saying in the matter! Är det du, Bertil?

  9. Beetype skriver:

    Eller skall jag gräva i mina bildddokument? Du vet att det finns bilder på dig från vår resa till en viss Roskildefestival vid ett visst år…kan inte minnas exakt vilket år, men det kommer att göra ont…

  10. BH skriver:

    Jodå det finns dårar som vaknar i gömmorna. Lou Reed var en av huvudattraktionerna. Jag vill minnas regn, en halv meter dynga och en påträngande urinstank.

  11. BH skriver:

    1984. George Orwells år.

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Skrakar. #birds #fåglar Cranes taking off. #bird #birds Furillen.
Tidgare inlägg
