Quiz!

Husseminariet vid Sannagård 1990 Foto: LArs LÄnnu ett djupt tag i min låda med bilder från svunna tider. Och denna gång en ganska intern tävling… På bilden syns Klavs Randsborg, ryggen på Tore A, Bengt Söderberg, Steen Hvass, okänd (pudelrockare?) Inger Åhlin Torstensdotter, Dorte Kaldal Mikkelsen och Lasse Wallin. Således en hoper danska och svenska arkeologer. Och nu till den spännande frågan: Vem är den lockhårige ynglingen som skymtar bakom Steens huvud? Ledtråd: Exkursion med Hus-seminariet i Göteborg år 1990.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi
15 comments on “Quiz!
  1. Stina skriver:

    Kanhända Beetype?!

    Hade själv liknande frisyr, snusnäsduk och svart läderjacka 1990 fast var inte med vid detta tillfälle.

  2. Stina skriver:

    Vinner man något on det var rätt svar?

  3. Beetype skriver:

    Du vinner en dejt med käranden i fråga. Eller inte:-)

  4. Beetype skriver:

    Och jag vet inte om den s.k ledtråden var till någon större hjälp.

  5. arkland skriver:

    Ledtråden var till för att poängtera att det var ett tag sedan, en sorts ursäkt, kan man säga. Beetype: var nu snäll och bjud ut Stina!!

  6. Stina skriver:

    Jösses är detta en dejtingsite? Trodde det var ett högre vetenskapligt forum🙂

  7. Beetype skriver:

    Bilden ovan är en metafor för dolda budskap. Jag döljer mig bakom ”de vise” vetenskapsmännen i syfte att uppnå ett lägre mål; pure dating:-)

  8. Ulf skriver:

    Jag är förvånad. Denna blogg går från att vara vetenskaplig och intressant till att nu mest innehålla dejting och sexskyltar. Även jag frågar mig om det finns ”Arkeologi bloggar med kvalité” – http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1756

  9. arkland skriver:

    Dejting och sex är sånt som arklands läsare tillför, förmodligen pga att man upplever att det är för litet av det. Jag vill absolut inte exkludera några intresseyttringar på något vis utan som hel-fin människa låter jag alla komma till tals i denna kunskapsprocess som denna blogg stödjer. Jag har a_b_s_o_l_u_t inget tolkningsföreträde vad gäller tolkning om vad arkeologisk kvalitet innebär. Arkeologforumartikeln: Frågeställaren är hemsökt av sär skrivnings viruset. Jag läste det som ett konstaterande, typ ”Arkeologin bloggar alltid med kvalitet”. gör inte ni en sån läsning också?

  10. Ulf skriver:

    Tack för ditt klar görande svar. Det bekräftar att en (ganska tvivel aktig) person i Uppsala som jag känner hade rätt. Han ansåg att ”arkeologi är som en stor kontakt annons”.

    Nu hoppas jag att du tar ditt för nuft till fånga och skriver något kvalitativt i bloggen om spännen eller något sådant.

  11. Förbryllad tant skriver:

    Man kan skönja/befara att en viss förgubbning av arkeologkåren nu även nått grabbar födda 50-tal.

  12. Beetype skriver:

    Det är i så fall bara på ytan.

  13. arkland skriver:

    Precis, Beetype! Och på insidan är vi mer i 80-90-årsåldern…

  14. Christina skriver:

    Om man vill läsa snustorr arkeologi finns Åke Hyenstrand att låna på biblioteket. Det finns också helt sexfria, vetenskapliga och intressanta inlägg om arkeologi på arkeologiforum.se och dylika sajter. Jag tror inte att just den här bloggen var avsedd för snustorr arkeologi, utan intressant arkeologi, fina foton, knasig humor och lite annat smått och gott. Det är upp till författaren att bestämma vad som ska skrivas, och det är upp till läsaren vad som ska läsas. Jag har i a f lärt mig mycket här, för här väcks tänkvärda tankar som läsaren sedan kan (och, i mitt fall, har) föra vidare.

  15. arkland skriver:

    Christina: Mera, mera! Arkeologins utövare är påfallande allvarliga. Många har ett närmast religiöst förhållande till sina bruna fläckar (i marken ska tilläggas), brända lerbitar, stenflisor etc. Det handlar ofta om att hålla sig sysselsatt med något som man själv tycker är viktigt (vilket räcker). Idag kan man dessutom fortfarande få ganska mycket pengar, oavsett vad man söker pengar för, om man bara är tillräckligt gravallvarlig, och bäddar in allvaret i rätt retorik. När sedan pengarna finns på kontot, är det ju svårt att distansera sig från allvaret, det är ju litet förutsättningen för tillvaron.

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
