Run-pomo

RAÄ anfaller en runsten? Fotomontage: LL

Sakletare Claes, känd arkeologprofil från Götet, ville gärna höra historien om en runsten som jag nästan hittade en gång i tiden. Ni andra kan sluta läsa här och kolla in nåt annat. Claes, som du ju redan vet är det berättelserna om fornlämningar som verkligen betyder något. Men nu vet jag att du inte är så förtjust i navelskådande utläggningar så jag ska försöka fatta mig kort. Det var jag, Lasse, och den unge och lovande arkeologen Nisse som kommenderades ut för att gräva några järnåldersgravar i Norra Åsarp. Det var för typ en 20 år sedan. Vi rotade runt ett par veckor under en brännande julisol. När alla fornsaker var insamlade och alla stenar inritade anmälde Ekehagens forntidsby att man ville ha några av de resta stenarna för att bygga en domarring vid entrén. Och det gjorde de. Sedan dröjde det cirkus 10 år innan några vassa arkeologögon föll på en av domarringstenarna. Ögonen tillhör Leif & Wivi som i solens släpande sken noterade några starkt vittrade runor på en av stenarna. Stenen var en runsten! Stod arkeologi-Sverige inför det faktum att man hyste en arkeolog i sitt led som saknade kapacitet att skilja på vanliga stenar och runstenar? Lätt ångestfylld konsulterade jag snabbt fotona från grävningen, jämförde med ett foto på runstenen och kunde konstatera att ingen av de stenar vi grävt bort var aktuell runsten. Däremot fanns ett sentida röjningsröse med några större stenar som vi aldrig kollade upp. Vilket vi kanske borde ha gjort… Claes, kan det vara så att runstens-missen i själva verket reflekterar en brist på respekt inför hertig Karl IX:s insatser för svensk kulturmiljövård? (Bilden ovan visar RAÄ:s Runstensenhet på ett av sina ”vård”-uppdrag. Jag är tredje man från vänster. Här har fotografen lyckats fånga oss mitt under anfallet mot en annan västgötsk runsten (Ås). Jädrar va kul vi hade! Och vilka härliga berättelser det blev av vårt tilltag!)

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi
4 comments on “Run-pomo
  1. Claes skriver:

    Tack för berättelsen Lars-Ove. Härligt med människor som bjuder på sig själv.

    Claes, arkeologistofil från Götet

  2. Åsa skriver:

    Vojne, om man skulle samla in alla arkeologers ärliga historier om missade fornfynd, krossade skelett och bortgrävda kungsgårdar…ja då skulle man ha skapat ett verk vars dimensioner krymper Jungneolitische Studiens 959 sidor!
    Tack för den härliga anekdoten – och bilden!

    Om jag missat nåt? Inte vad jag minns – men så har jag också gått i terapi i 6 år för att förtränga allt om det där bronsspä….ATTANS!!!

  3. arkland skriver:

    Åsa kom ut, kom ut. Släpp efter! Det känns bättre efteråt!

  4. Johan C skriver:

    Åsa! Det borde väl räknas som terapi om du ”kom ut” på din egen blogg??? 😉

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Äntligen litet ordning på molnkonfigurationen. Kan detta vara en tjänsteskateboard, månne? 
#attjobbapåraä #art #exhibition #limitless #borås #abecitakonstmuseum
Tidgare inlägg
