Nördigt och sportfånigt

Dennis med malstenen. Foto: Lars L

Malsten i stolphål Foto: Lars LVilket det största stolphålsfyndet jag varit med om att gräva upp? Den här malstensunderliggaren! Den var så j-a tung att vi ficka använda skottkärran för att transportera aset. På bilden är Dennis L som hittade Slöingeboplatsen! Infällda bilden (klickbar!) visar stenen in situ. Notera vävtyngden…

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi
4 comments on “Nördigt och sportfånigt
  1. Claes skriver:

    Kan du inte delge dina läsare historien om när ”du” hittade en runsten i Norra Åsarp? En underbar historia 🙂

  2. arkland skriver:

    Claes, du är då alltid en källa till inspiration! Klart jag ska berätta den! Ska försöka hitta litet bildmaterial så under tiden kanske du kan berätta om nåt kul som du hittat!?

  3. Claes skriver:

    Tja… jag ägnade mycket tid och energi en gång åt att dokumentera en oregelbunden stensättning. När jag trodde mig närma själva gravgömman dök det upp sprängtråd, en kapsyl och en Kalleskaviartub… Ännu en dag i vetenskapens tjänst sa vi till varandra… Annars tyckte jag faktiskt det var ganska kul den dagen då jag var i Slöinge på besök och vaskade fram ett par guldgubbar. Några år senare hittade vi en guldgubbe i två delar i ett kulturlager (i Husby sn i Närke) vilket fick till följd att jag resten av säsongen fick vattensålla detta lager. Resultat? Tja… en hel del fiskben…

    Guld och välbevarade skelett är inte så dumt att hitta även om man som professionell arkeolog inte får erkänna att det är så. Ja! Jag är sakletare och stolt över det! Följ Martin R:s exempel och kom ut ur garderoben kära vänner!

  4. […] Claes, känd arkeologprofil från Götet, ville gärna höra historien om en runsten som jag nästan hittade en gång i tiden. Ni andra kan sluta läsa här och kolla in nåt annat. […]

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Äntligen litet ordning på molnkonfigurationen. Kan detta vara en tjänsteskateboard, månne? 
#attjobbapåraä #art #exhibition #limitless #borås #abecitakonstmuseum
Tidgare inlägg
