Småländsk budgetdokumentation

Skålgropsblock  Foto: Michael DahlinArkeologin i norra Kalmar län har kretsat mycket kring bronsålder. Under senare år har Michael D, numera Blankaholmsbo drivit på inventeringsverksamheten och kunskapssökandet i norra Kalmar län, inte minst tillsammans med Philip S. Igår skickade Michael en bild på det senaste fyndet: ett skålgropsblock från Virum som mäter 1,5×1,2×1,2 meter och har 25 gropar. Uppenbarligen har Michael sparar inte på finanserna, i god småländsk anda, vilket framgår av bilden ovan. Tyvärr skulle han behövt 25 spänn men hade bara 14 kronor i fickan… Men Michael med flera har pengar i sedelform så det räcker till att gräva intill skålgropsblocket redan i höst! Kul!

Dessutom noterar jag med intresse Michaels kreativa sätt att markera skålgroparna på. Skålgropar gör sig ju inte så bra på bild men med några blanka enkronor blev i detta fall väl spenderade pengar, vilket bilden visar. I vart fall långt mycket billigare och mer adekvat än att bränna iväg tiotusentals kronor på att fotografera träpinnar. (Läs mer om det här och här).

För den numismatiskt intresserade vill jag passa på att fästa uppmärksamhet på enkronan i bildens nederkant. Den är nämligen präglad under kung Gustaf den VI:s regeringstid.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi, Misterhult
7 comments on “Småländsk budgetdokumentation
  1. Martin R skriver:

    På Bollbacken i Tortuna mätta jag in en skock skålgropar med totalstation. Pip, pip, pip, pip…

  2. Michael Dahlin skriver:

    Hej!

    Enkronorna tar snabbt slut eftersom jag köpte folköl igår!! Jag undrar därför om arkeologisverige kan sponsra en stackars arkeolog med flera enkronor ”Det kostar så lite, men betyder så mycket” Måste väl tala om att jag skämtar eftersom jag är smålänning.

  3. Beetype skriver:

    Om småländska skämtar man inte! Inte om folköl heller, för den delen:-). Jag skal se om jag hittar något förfluget grävkonto som kan sponsra en helkväll i Hult…eller vad nu platsen hette:-)

  4. Arkeologen skriver:

    är det bara jag eller? jag tycker mig se konturerna till en skeppsbildning så som groparna ligger till vänster i bilden (dvs de två radera av kronor till vänster).

  5. arkland skriver:

    Alla har rätt till att tolka allt precis efter eget huvud. Jag till exempel tolkar skålgroparna på Mickey Dee´s stenblock som ett symboliskt avtryck av Ales stenar. Det törs jag sätta en spänn på! Eller 14 spänn på. 🙂

  6. Michael Dahlin skriver:

    Ska kolla det där blocket lite till, så jag återkommer om det dyker upp något mer än gropar. Om det kommer rännor och ristningar får jag markera med silvertejp, eller sedlar!!!

  7. arkland skriver:

    Modet att lägga enkronor i skålgroparna har nu spritt sig till det perifera Mälardalsområdet: http://www.k-blogg.se/2007/11/27/fornlamningar-runt-knuten-skalgropar-i-massor/

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Button.

#blackandwhite #blackandwhitephotography #monochrome #bnw_sweden #bnw Perpop
#blackandwhite #blackandwhitephotography #monochrome #bnw_sweden #bnw #Digisam styrgrupp möts. #attjobbapåraä
Tidgare inlägg
