Stolphål i motljus

Lars L

Clas pekade nyligen på en sida av arkeologbeteendet som egentligen är ganska obegripligt. Jag tänker på de fall när en entusiastisk arkeologflock lyckats plocka ihop en samling stolphålsgropar till ett ”hus”. De här stolphålen ritas naturligtvis in på en plan, för hand eller digitalt. Men det är då som de ibland släpper för en del: Skiten ska dessutom märkas ut med träpinnar, ofta vackert målade, papptallrikar eller – rakskum! Och till varje pris, i uttryckets mest bokstavliga mening, fotograferas från flyg eller från en hisskorg. Men varför? Jag själv har gjort mig skyldig till dessa dumheter vilket framgår av bifogade bilder. Ja, jag skäms. Inte minst med tanke på vad allt har kostat. Jag kan inte komma på ett enda rationellt skäl till att plåta träpinnar från luften. Kan du? Är det pedagogiskt? Ger det högre bevisvärde för att det verkligen är hus? Snygga bilder? Gör sig bra i publikationen? Hade inget annat vettigt att göra? Eller?

Träpinnar vid Heberg Foto: LArs L

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi
16 comments on “Stolphål i motljus
  1. Martin R skriver:

    Jag gillar sådana bilder. Det blir mycket lättare att få en intuitiv 3D-bild av hur undersökningsplatsen såg ut. I bästa fall får man även med lite av det omgivande landskapet så att husen syns i sin omgivning.

  2. Ulf skriver:

    Skapades inte detta beteende i mitten av 80-talet när kåren helt plötsligt kom på det där med att det fanns stolphus på de mest märkliga platser ute i åkern? Varje grävning måste då manifestera sig med att de hade ett hus (annars var det ett misslyckande) och på de mest tvivelaktiga platserna (och det var inte så få) fick ibland de stackars arkeologerna arbeta en hel del för att hitta två fördjupningar i rad för att inte skämmas. Då blev dessa markeringsbilder det ultimata beviset på att grävningen var modern och faktiskt hade ett hus.

  3. arkland skriver:

    Martin R: I regel brukar det ju inte vara så, bilderna saknar all form av 3D-begripliggörande information. Plus att syftet i 99 % av fallen är att få pinnarna/tallrikarna/skummet på bild.
    Ulf: Ja, jag tror att det finns nån sorts prestationsångest i det hela. Hus=lyckan och framgånegn säkrad, inga hus=dålig arkeologi. Träpinnsfoto: fin-fin dokumentation med högt vetenskapligt värde!

  4. David skriver:

    Den andra bilden ser ut som planeringen av ett mindre skyskrapsområde i Dubai. För övrigt gör sig stolphål bäst i akvarellprofil.

  5. arkland skriver:

    David: Jo, det finns en Skåne-arkeolog som gjort en serie tavlor (olja eller akryl) som avbildar just profiler. Vidare: den andra bilden är faktiskt tagen i trakten av Dubai, närmare bestämt i Skrea utanför Falkenberg. Sandstormar inträffade allt som oftast, och vi kände oss alla som ökenråttor.

  6. arkland skriver:

    David H är uppenbarligen en idog arklands-läsare som tipsat om denna webbsida som visar på arkeologers omättliga behov av att plåta målade träpinnar ur olika vinklar: http://hildebrand.raa.se/uv/projekt/gal/2007/2007_e18_nibble/loggbok/2007_e18_nibble_loggbok_20070718.htm

    På bilderna syns 43 (ev. 44 st) pinnar, i två färger, som kan knytas till ”hus”. Det kan bli fler pinnar med tiden. Enligt författaren ska man nu ägna 2 veckor för att rensa upp för flygfotografering!

  7. arkland skriver:

    Oj, här är en till: Med pinnar i tre olika färger fattar man precis hur kåkarna legat och i vilket förhållande de legat till varann, se och njut!
    http://hildebrand.raa.se/uv/projekt/vast/2007/2007_vallda_4_78/index.htm

  8. BeeWee skriver:

    Jag har ett av de konstverk av den av arkland ovan omnämnde konstnären från Skåne. Mästerligt. ”Stolphål i profil från ett lerigt parti längs västkustbanan”. Stolphålet är målat i Skala 1:1. Ett mästerverk!

  9. arkland skriver:

    BeeWee: Du skulle inte kunna tänka dig att dra iväg ett skapligt högupplöst foto på tavlan?

  10. BeeWee skriver:

    Så fort jag kommer till jobbet, för där finns tavlan, där den hör hemma:-). Visst kan jag det. Ordnar sig, vet du.

  11. BeeWee skriver:

    Nu kan du hämta bilden av målningen bland våra delade filer på MSN Live!

  12. […] har i ett tidigare inlägg berört stollerierna med ägna en massa tid åt att fotografera träpinnar med avsikt att […]

  13. Stina skriver:

    En gång satte arkland levande barn i stolphålen. Det finns bildbevis på detta. Jag tyckte att det var ett mycket bra pedagogiskt grepp.

  14. arkland skriver:

    Tack Stina för att du påminde mig. Enligt en rapport från Landstinget i aktuellt län bär flera av (de nu vuxna) barnen svåra men efter mitt oövertänkta tilltag. Det var 27 stolphål och 28 barn. Bara ett barn har gått igenom livet utan att tagit skada av incidenten. Ska se om jag kan hitta bilden.

  15. […] Men nu har nostalgin och återseenden tagit över. Stina, som ibland syns här på arkland, tog i en kommentar upp ett av mina pedagogiska genombrott. Nu är det så att jag just hittat en diabild som förevigar […]

  16. Håkan Svensson skriver:

    En senkommen kommentar från min tid på Malmö museer.

    Grävningsledaren; ”Det måste finnas ett hus här, hitta det!”

    Jag: ”Jag hittar inget hus här, det finns inget hus här”!

    Grävningsledaren: ”Det måste finnas ett hus här, hitta det annars skickar jag hit någon annan!”

    Jag: ”Vi har bara små grunda stolphål, helt utan synbar ordning, varför måste det finnas ett hus här?”

    Grävningsledaren: ”Det är ett delområde, vi kan inte ha ett delområde utan hus, hitta ett hus. Dessutom har grävningen bredvid redan 40 hus, vi har bara 35 stycken, hitta ett hus”

    Jag: ”Det finns inget hus att hitta och jag tänker inte hitta på ett”

    Grävningsledaren: ”Jag skickar hit någon annan”.

    Jag: ”Ok”

    lite senare

    Grävningsledaren: ”Vi har hittat ett hus i delområde 51”.

    Jag är förvisso ingen duktig husarkeolog, det ska jag vara den första att framhålla. Jag var rätt usel på hus. Men tro mig, det fanns inget hus där, trots att det var ett delområde.

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Ledberg.

Ledberg.

2017-06-24_09-07-22

Fler foton
Instagram
Grillad med mos. Tanja! Kretskort.
Tidgare inlägg
