Ångestladdat

LArs L

Jag har blivit med ny kamera. Vilka våndor: Digital systemkamera eller en dito kompakt? Vilket märke, antal pixlar, super-zoom eller ej, möjlighet till extern blixt. Eller inte. Raw-format eller ok med ”bara” jpg? Hur stor skärm? Vad säger testerna, vad sägs på forumen runt om i världen? Eftersom jag hållet på letat och velat i 2,5 år så har jag upplevt att den som jag varit mest intresserad plötsligt ersatts av en ny modell etc etc. Men nu är det över! Det blev en Panasonic Lumix FZ-8 med 7 MP, 12x zoom. Leica-optik. Jag föll till slut för det kompakta men ändå ganska kapabla, bra bildkvalitet och inte minst – priset! Kanske skulle varit kul med litet mer vidvinkel, 28 mm i st f 36 mm…

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i foto
4 comments on “Ångestladdat
  1. Martin R skriver:

    Tack för tips! Kompakt är viktigt för mig: annars blir kameran bara liggande hemma. Vad betalade du var?

  2. arkland skriver:

    3490 på cyberphoto.se. Har haft den ett par dagar nu och är nöjd. Skarpt och bra. Snabbjobbad med sjysst makro, om man vill plåta stenflisor och små-små bitar bränd lera. Och det vill man ju!

  3. Ulf skriver:

    För ytterligare 500 pix kan man köpa en vad som jag uppfattar som en bra systerkamera till Lars nya – Panasonic Lumix LX2 (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX2b). Lite mer kompakt, mer metall och vidare optik men inte lika mycket zoom. Den tar bra bilder och framförallt landskapsfotografen blir nog nöjd – den levererar bilder i widescreen-format (16:9). Ett exempel: http://www.panoramio.com/photo/3461668

  4. […] som jag genomled en ångestladdad period i livet: Det handlar om den tid som föregår köpet av en ny kamera. Nu senast har sökaren varit inriktad på en digital systemkamera. Vankelmodet har uppehållit sig […]

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Eyes. #bnw #bnw_sweden #gotland u Stilstudie. Fotografen Stig.
Tidgare inlägg
