Ortnamn i Halland – en specialutgåva

Inventering och restaurering av stormskadade fornlämningar i Gudruns spår innebär många och långa bilresor, med tristess som naturlig följd. Sådan tur då att vårt land är begåvat med så många muntrationer utmed vägarna. Ortnamn är ett exempel.

snorre.jpg

Publicerat i Kul skylt
20 comments on “Ortnamn i Halland – en specialutgåva
  1. Martin R skriver:

    Jösses, den var ny för mig!

    Det pågår utgrävningar vid Ändebol i Sörmland. Grävstyrkan lär redan ha uttömt hela sin gayvitsrepertoar.

  2. Beetype skriver:

    Jag är säker på att repertoaren går att utöka. Ju tröttare grävstyrka, desto mer förströelse kring undersökningen genereras. Sanna mina ord.

  3. Martin R skriver:

    Annars får de väl åka till Lilla Bångsnåret för att söka inspiration.

  4. Mia skriver:

    Hahaha den har jag aldrig hört talas om förut.

  5. arkland skriver:

    Det finns mycket underligt här i världen som man inte hört talas om…

  6. Claes skriver:

    Men VAD har folk kletat på skylten? Gah…yeck…

  7. Henrik skriver:

    Ändebol er kanske en konsevens av snorslida? Ahem… Jag grävde förra året i en liten stad kallad Tarm (i Jylland, DK). Inte långt från Lem (=kuk) och Sædding. Kallade på ganska många dåliga vitser.

  8. arkland skriver:

    Henrik, jag förstår att ortnamnen Lem och Tarm triggade till en serie nedanför-navel skämt. När du ändå nämner dessa danska exempel drar jag mig till minnes studietiden i Lund. Vårt första möte med dansk förhistoria skedde genom Bröndsteds klassiker ”Danmarks Oldtid” och för mig var det också första gången som jag i större omfattning kom i kontakt med danska språket. Ortnamn som ”Bögebakken” klingande ju litet spännande i svenska öron. Jag vill minnas att detta kända mesolitiska gravfynd snabbt döptes om till Fikuskullen.

  9. BeeWee skriver:

    Inget av era föreslagna namn, påtvingade eller ej, slår Snorrslida. Det finns inget sätt på vilket detta ortnamn kan uttalas utan att det blir fel.

  10. antikvetaren skriver:

    Men det finns inget som slår Fittja… 🙂

  11. CeBe skriver:

    Bland svenska ortsnamn borde väl Fucked vara mest internationellt gångbart?

  12. arkland skriver:

    Snuskrelaterade ortnamn finns bara om de fästs på ett foto. Allt annat är hörsägen och existensen av namn som Fittja och Fucked räknas inte! 🙂

  13. […] bound to find place names that are fun, unintelligible, stupid or lewd. Arkland found the name: Snorrslida. Which could be interpret as snorr(e)[willie]- slida-[vagina]. It can be interpreted in other ways […]

  14. Personligen håller jag ornamnet Horkoneryd i Småland högt, läs mer om det på Testimony of the spade.

  15. arkland skriver:

    Ja, Horkoneryd bör absolut hållas högt. Men Snorrslida träffar ju liksom litet mer direkt…

  16. Beetype skriver:

    Nu har även Expressen fångat upp detta ortnamn.
    http://www.expressen.se/nyheter/1.828636/putslustigt-i-snorrslida

  17. arkland skriver:

    Där ser man. Sent ska syndarna vakna. Beetype, du bevisar ånyo dit läge i framkanten, en riktigt trendsetter. Type.

  18. Beetype skriver:

    Jag drar mig till minnes dramatiken som utspelade sig på Expressens trendiga ungdomsredaktion, så som den beskrevs i Killinggängets ”Percy Tårar”. Det var där det hände och det är väl där jag hör hemma. Type.

  19. Beetype skriver:

    Faktum är att det går till så här på Expressen, fredag
    http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=216025

  20. marie skriver:

    Sitter med Knäreds forskarrings bok ”De små stugornas folk” om en torpinventeringen i Knäreds socken. Eftersom jag också undrat hur detta namn uppstått.. Kan jag inte låta bli att återge de sätt som byn Snorrslida stavats genom åren;

    1580 Snöreslie, 1646 Snörsslida, 1660 Snorslijdan, 1691 Snorsslija, 1718 Snörlian och 1876 Snorr-lian (jordeboken)
    och 1808 Snörslia och 1907 Snorrslida (kyrkboken). Det kan tilläggas att byn ligger nära grannen Norrlida.

    Så.. ledsen om det kanske inte var fullt så intressant ursprung om man kunnat tro..! ; )

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
2017-04-27_08-07-59

Arlanda underground.

Clouds

Fler foton
Instagram
PerPlastic. #limitless #nolimitboras #abecita #attackfoto Propeller over the Baltic Sea. #flygbra #riksutställningar har en fotosession på #vårmöte17
Tidgare inlägg
