Bildad

Gammal vägskylt vid Lilla Laxemar, Misterhult. Foto: Lars Lundqvist
Gammal skylt vid vägkorsningen mellan L Laxemar, Mederhult och Åby, Misterhult. Foto: LL 20070730 20070630

Jag går snart på semester. Och känner redan av kreativitetens avtagande. Därför kommer du att få stå ut med litet av mitt fotobegär. Det startade i 8-års åldern. Pappa äger en Rolleiflex från 50-talets början och det var den som jag lärde mig det här med bländare, exponeringstid, bra optik, håll stilla, ladda rullfilm, framkalla film och bilder, ja, rubbet. Efter en period med Instamatic och litet annat blev det Mamiya 645 och i slutet av 90-talet kom den digitala frälsningen. Det är den som gäller nu… Och Photoshop. Alltså, mörkrum ut, ljusrum in! Jag är helt autodidakt vad gäller PS, vilket antagligen märks. Men : Tack och lov finns myriader av hjälp att få på det världsomspännande nätverket internet. Vilken är din favvo PS-kunskapskälla på nätet?
Blir det för tjatigt med foton: Säg till!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i foto, Misterhult
6 comments on “Bildad
  1. Pierre skriver:

    Alltid kul med vackra foton och det verkar du ju vara en fena på. I dag är jag mest imponerad över hur du lyckades publicera en bild om är tagen först om nästan en månad😉

  2. arkland skriver:

    Jag lever i en helt annan tidsdimension, knappt en månad före alla andra… Bilden ÄR tagen den 30/6. Herregud, som om det skulle göra nån skillnad…🙂

  3. Pierre skriver:

    Nej det gör ingen skillnad men det var kul att påpeka (ja, jag är lättroad). Mer kul vore det att veta hur man gör för att få en sån skärpa i bilderna??

  4. arkland skriver:

    Skärpa: Ja, det är en fördel om bilden är skarp från början! I PS finns det ju olika skärpefilter som kan göra underverk Filter/Skärpa/Oskarp Mask brukar jag vanligen använda mig av. Kolla även under Moderskeppet.se, där finns en film som visar hur skärpeverktyget funkar.

  5. newydden skriver:

    Jag njuter av dina fina bilder. Ser fram emot mer🙂

  6. arkland skriver:

    Tack. Och OK, ska göra mitt bästa… men lovar inget!

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
