Aquilegia vulgaris L.

Akleja. Foto: Lars Lundqvist

Så här säger den Virtuella Floran: Akleja är en flerårig, vanligen kal ört med två eller tre gånger pardelade blad och ofta blåvioletta blommor. Stjälken är upprätt, upp till åtta decimeter hög, och vanligen grenig upptill. […] Akleja blommar i juni-juli med vanligen blåvioletta blommor, men rosa, vita eller tvåfärgade blommor kan förekomma. […] Akleja kan då den blommar inte förväxlas med andra arter, men i bladverket är den mycket lik arten aklejruta (Thalictrum aquilegiifolium).
[…] Akleja förekommer sparsamt i nästan hela landet. Den är ofta förvildad och det är osäkert om arten är ursprunglig i Sverige. Första fynduppgift är från Hälsingborg, Skåne och publicerades av Leche 1744. Arten var dock känd redan under medeltiden (Nordstedt 1920). […] Artnamnet vulgaris kommer av latinets vulgus (hop, allmänhet) och betyder vanlig. Det svenska namnet akleja är en förvrängning av det vetenskapliga namnet på släktet aklejor, Aquilegia.

Och nu det bästa: Förr användes den bland annat mot skabb, men i äldre litteratur uppges den vara giftig i större doser.

Jag använder den mest för att titta på. Den blommar nu och är nyttig, blott genom dess existens!

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i trädgård
4 comments on “Aquilegia vulgaris L.
  1. […] Aquilegia vulgaris L. […]

  2. Åsa Johansson skriver:

    hej. jag håller på med ett projekt i skolan där vi ska forma en hemsida. jag ska göra en hemsida om mina favoritblommor och skulle vilja ha med den här bilden som Lars Lundqvist tagit på en akleja. vore tacksam för svar.

    MVH// Åsa Johansson

  3. Pamanda skriver:

    Snyggaste blomman jag sett nu när jag sökt på google och jag har sökt i ungefär en havtimme, kanske 40 minuter, fast jag har ju ätit mellan men endå!

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Sankt Sigfrid.

Sankt Olofsholm, Gotland

Sankt Olofsholm, Gotland

Fler foton
Instagram
Ratad. #limitless #nolimitboras Siri. 2009. Out walking. #bnw_butnot #monochrome #blackandwhite #blackandwhitephotography #gotland #sweden
Tidgare inlägg
