Till skogs!

I skogen

Sommarexkursion i Misterhult är ett årligt återkommande arrangemang. Idag och imorgon är jag med och guidar tillsammans med Jan Mikaelsson från Kalmar Högskola. Vi promenerar i ett hällmarkslandskap med gott om synliga spår av skogspräglat, småskaligt jordbruk med torp- och backstugegrunder. Många sådana. Och små åkrar, stora hällmarker med skog. Sen finns ett tidsskikt som representeras av små stensättningar, ofta ganska fula, som påminner om tiden längesedan. Jag pratar mest historia, Jan mest geologi, fauna, flora och ekologi. Jag hoppas att humaniora börjar uppmuntra studenter att jobba mer med kommunikation i denna form, direktmöte med ”konsumenterna”, det vill säga de som betalar för det vi producerar. Jag funkar nog ganska OK, men med litet träning i ett tidigare skede av karriären hade nog inte skadat. Jan Mikaelsson behöver inte oroa sig om han når fram eller ej….

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi, Misterhult
3 comments on “Till skogs!
  1. Christina skriver:

    Hej!
    Mycket intressant inlägg (som vanligt). Du skriver ”litet träning i ett tidigare skede av karriären hade nog inte skadat”. Kan du utveckla tanken något? Vad för sorts träning skulle du ha valt i så fall, om du fick göra om ‘et? -CR

  2. arkland skriver:

    Tack Christina: Jo, jag tänker mig att man tidigt i sin karriär får träning i muntlig framställning, lära sig knepen: Det finns många duktiga pedagoger som kan konsten, och även äger konsten att lära ut den. Med stigande ålder inser jag mer och mer (sent ska syndaren vakna) att det inte räcker med att sitta och mumla på interna seminarier utan man ska kunna förmedla och resonera om kunskapen med vem som helst: ”Dunkelt sagt…”

  3. Sávon skriver:

    Hej,
    jag är typisk naturvän och jag gick med en grupp som tittade på ditt och datt i naturen, när jag bodde i USA. En sådan tur minns jag särskilt, för den vithårige mannen som berättade om fossil och annat var otroligt karismatisk och dynamisk. Han stod på en sten och vi andra nedanför runtom. Ibland sträckte han ut armarna liksom en ”adorant”. (Tänk ej på deodorant!) och vi hängde med. Han fick oss att liksom flyga genom historien🙂 Jag tänkte sedan att jag skulle kanske starta en kurs i muntlig framställning härhemma som byggde på mannens begåvade enmansteater.

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
