Ha i hätta nött?

Två vallgravar vid Årnäs

Ja, så lyder Claes fråga. För er som inte är från Västergötland så betyder det: ”Har ni påträffat något fynd eller kontext med ett arkeologiskt intresse?”. Och här måste jag be om ursäkt. Jag glömde helt bort i mitt tidigare inlägg att arkeologi ibland kan handla om att hitta saker. Och jordlager eller spår av hus, eller gärdesgårdar och gravar och sånt där. Nä, Claes vi hittade bara litet 1600-tal och 1700-tal. Men som du vet så har vi ju vi grävt på platsen tidigare. Och då kan ibland även negativa resultat bli ganska talande. I det här fallet kunde vi falla tillbaka på den fjärde vallgraven vid borgen i Årnäs som vi fann för några år sedan. Garanterat den första, enda och sista ”nya” vallgraven jag kommer vara med att gräva fram. Som vanligt hade vi bara möjlighet att se ett smalt snitt av vallgraven och det var svårt att med säkerhet avgöra vallgravens stäckning. Men: Tack vare de smala schakten vi grävde förra veckan har vi litet kläm på var vallgraven inte fortsätter. Istället har vi nu empiri som snävar in möjliga tolkningar av hur borgudden disponerats när det begav sig. Så kan det gå.

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi, Årnäs - Aranäs, Forshem
6 comments on “Ha i hätta nött?
  1. Martin R skriver:

    Wöw, kul! Och din översättning av det rustika yttrandet regerar verkligen.

  2. arkland skriver:

    Översättningen tog nästan två timmar att genomföra. Jag menar, man måste ju väga in olika kunskapsteoretiska perspektiv, se till att man inte exkluderar någon grupp i samhället, etc etc. Jag kom till slut fram till att Claes nog var intresserad av det där som en del arkeologer kallar för fysiska lämningar.

  3. Claes skriver:

    Ha men… (öppet A som i Adolf)

    Det finns endel översättningsmaskiner på nätet… typ engelska -tyska, engelska-japanska… Kanske det även var en sån Arkland använde? Västgötska-Sigtunadialekt (a k a rikssvenska)?

    Jo… ibland kan faktiskt inget resultat vara ett resultat. Men det gäller att se upp hur man formulerar rapporten så man inte behöver betala tillbaka allt till uppdragsgivaren…

    Sedan är det intressant att konstatera att UV-öst tydligen har monopol på att få gräva just denna fornlämning i Västergötland🙂

    Claes

  4. arkland skriver:

    Claes: Nej, jag hämtade översättningen ur djupet av min språkliga skattkammare. Väschöttskan är en gammal ädel och fin dialekt. Även den variant som talas i i trakterna runt Vänersborg och Trollhättan. Och: Tack för tipset om hur man formulerar rapporter. Det kan vara bra att känna till, jag har ju inte så stor vana… Ja, fy för monopol, det är ju inget för gamla marknadsliberaler. Beslutet borde ovillkorligen överklagas!😉

  5. Claes skriver:

    Ja, jag tänkte du kunde behöva ett tips eller två…

    Jag har för övrigt redan formulerat ett argt brev till länsledningen och länsrätten, helt i AK:s anda… he, he gick du på den lätte? Men visst är det frapperande att UV undersökt, vad är det, tre? fornlämningar i fd Skaraborg de senaste 20 åren (jag tror för övrig att du var inblandad i fler än Årnäs…)

  6. arkland skriver:

    Den enda slutundersökningen i Skaraborgsgrävningen som jag kommer ihåg som UV gjort är Ledsberget i Larv. Undrar om inte Nisse J (Grästörpa-Nässe) var i fd länet på nån utredning eller nåt nån gång. Jo, sen var det en nyare tidsgrävning i Mariestads (?) kommun (UV Öst). Och jag var under en kort period avlönad forskare/arkeolog inom Vitteneprojektet, men det var ju inte uppdragsarkeologi. Sen vet jag inte. För övrigt anser jag att det mesta vad gäller uppdragsarkeologi är ganska frapperande.

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

Worldwide wikipedia

More Photos
Instagram
Breflåda. #vintage #mailbox 1866. @haxpett lär ut hur man redigerar #wikipedia. #worldwidewikipedia #lstskane #malmö
Tidgare inlägg
