Mer fynd av vikt från Ale #6

vikt_trissa Vikt heart of Bronze

Niklas, Svante, Kent, Anders, Tim och Dolores, alla från Fornminnesföreningen i Göteborg, svep över de Aleska(?) fälten resulterade i flera intressanta föremål. Jag har redan visat en del av dem och nu är det dags för ett par blyföremål och ett hjärta av brons. Det senare vet jag inte riktigt vad det är, men de oxiderade blyföremålen tro jag kan vara vikter. Ett av dem skulle kunna vara en sländtrissa. Eller vad säger ni?

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Publicerat i Arkeologi
6 comments on “Mer fynd av vikt från Ale #6
  1. Christina skriver:

    Du, det där hjärtat fick mig att tänka… Är det någon som vet hur gammal den symbolen är och var den kommer ifrån? Jag menar, ett mänskligt hjärta är ju egentligen inte särskilt hjärtformigt, men samtidigt är hjärtformen en form, eller en symbol, som är så vanlig (i alla fall i västerlandet) att barn här i Kanada förväntas kunna känna igen formen på samma sätt som de känner igen en triangel, rektangel eller cirkel vid en viss ålder, och formen ingår i de prov som man tar för att testa skolmogenhet m m. Jag har inget minne av att symbolen förekommer på varken skandinaviska hällristningar, neolotiska gravar eller runstenar, men å andra sidan finns symbolen där i historisk tid. Kan den ha kommit med kristendomen, t e x (då borde den ju i o f s finnas på någon runsten)? Äh, nu har du sått ett nytt frö – nåt nytt jag bara måste undersöka. There goes this day…

  2. arkland skriver:

    Lycka till! Rapportera gärna!

  3. Martin R skriver:

    Djävligt liten sländtrissa i s.f., men vem vet, kanske till sytråd? Eva Andersson har en massa ideer om hur trissans diameter och densitet relaterar till trådkvaliteten och de använda fibrerna.

  4. Lars L skriver:

    Martin, jag håller med, jag tänkte vikt först men ska kolla litet vidare. De sländtrissor i bly som jag sett (vilket inte är många) har varit större.

  5. Tim Olsson skriver:

    Martin, vårda ditt språk!;-)

    Visst är det en sländtrissa från tidig medeltid – även om danskarna av någon anledning kallar dessa för mankeperler eller manperler (som väl syftar på att de skall ha suttit som dekorationer på hästens man/manke. Det kan vara värt att kolla upp varifrån detta namn kommer. Hör med museet i Lödöse – de har flera små sländtrissor i bly där vill jag minnas.

    Jag hittade ju även en liknande i Skårby* norr om Kungsbacka och även den var lite assymmetrisk och hade kantigt hål.

    *nu i länmuseet i Halmstad, men jag har en snygg teckning av den hemma…

    mvh//Tim

  6. Tim Olsson skriver:

    Hjärtat är mkt svårt att säga ngt om. Det faktum att det är mkt tunt har märkliga hål samt att hjärtformade medeltida broscher förekommer gör nog att man inte skall utesluta att den har ålder. Men den kan ju lika gärna vara del av ett sentida allmogesmycke eller liknande.

Kommentera

Senaste kommentarer

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Jump, Jesper, jump! Stig. #photographer Visby
Tidgare inlägg
