Statist…statut…statistik!

Orsaken till arklandbloggen var att jag ville testa hur bloggtjänster fungerar. Ganska snart upptäckte jag att det var ganska kul att skriva små notiser, man blir ju bekräftad och andra, sannolikt psykologer och psykiatriker, kanske kan hitta matnyttigheter.

Nu har bloggen funnits drygt en månad. Innehållet till trots har bloggen haft 2 481 besök (2007-04-21), som mest 196 på en dag. Vid två tillfällen har besökarantalet varit större än normalt. En inföll när bloggen nämndes på Aardvarchaeology. Två peakar på knappt 200 besök inföll när url:en dök upp på Arkeologiforum. Om jag tolkar feed-statistiken rätt är ni 25-30 personer som använder någon sorts RSS-läsare när ni utsätter er för pladdret här på arkland.

Statistik

En del besökare kommer också in via webbsökningar. Några ord som tydligen gjort att man hamnat här på arkland är: ”vikingahus”, ”arn”, ”Västergötland”, ”Ale”, ”arkeologi”, ”GIS”, ”Halland”, ”blog”. Orden speglar väl innehållet hyggligt. Kanske du saknar ord som ”obegåvat”, ”meningslöst”, ”jävla pretto”, ”dumheter”, ”oseriöst”, ”onödigt” etc. De kommer nog, var så säker!

Andra ord tyder på att den del bloggsurfare måste blivit en smula förvirrade när de kom hit. Jag tänker nämligen på dem som sökte efter information om ”Ullared”, ”Allmänna reklamationsnämnden” ”Claes Theliander” och ”tips”. För att inte tala om de stackare som använde följande sökord: ”trans” och ”fittor”. De två senaste orden var i en och samma sökning. Ja, jösses min skapare!

Vad har du för erfarenheter av bloggstatistik?

(Redigerat 2007-04-21 16:08)

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with: ,
Publicerat i Stats
11 comments on “Statist…statut…statistik!
  1. Claes skriver:

    Jag att du redigerar ovanstående lite eftersom det faktiskt kan missförstås vad du egentligen menar… Eller var det inget missförstånd?

    /Claes

  2. Claes skriver:

    Jag föreslår… osv

  3. Claes skriver:

    Är du snäll kanske jag länkar till dig från min hemsida…

    C

  4. arkland skriver:

    Sorry, Claes, helt rätt, jag har redigerat. Jag följde statistiken litet slaviskt där och det kunde tolkas litet skruvat. Ditt namn förekom mellan ”Ullared” och de andra orden… Har jag varit snäll nu? 🙂

  5. Martin R skriver:

    Jag har försökt anmäla Claes till Allmänna reklamationsnämnden, men de ansåg att produkten höll vad den lovade. (-;

    Jag är helt besatt av besökarstatistik. Och det är alltid lika kul att se vilka sökfraser folk använder. Jag snackade om ”war booty bog sacrifices” ett par gånger och fick hundratals träffar från snubbar som sökte efter ”big booty”, missade i-tangenten och fick till ”bog booty”.

  6. arkland skriver:

    Okej, men då fick de ju se nåt långt mer pikant!

  7. Martin R skriver:

    Jag tycker nog att en dag av grävning i en fyndrik offermosse avslutad med big booty vore idealisk.

  8. arkland skriver:

    😐 Testar en karta, längst ner i högermarginalen. Gör den någon nytta?? Jag menar, alla vet kanske inte var Slaka ligger…!?

  9. Claes skriver:

    Martin: Men frågan är vad länsstyrelsen tycker…? Läste förresten om den norska ornitologiska hemsidan som helt plötsligt fick tusentals unika besökare… Enligt historien hade de översatt en fågel, typ blåmes, lite fel till engelska och kallade den för ”Big titt”

  10. Martin R skriver:

    Kartan är fin, men jag vet inte vad för datapunkter den återger.

  11. Lars L skriver:

    Kartans datapunkter: Slöinge, Årnäs, Forshem, Slaka, Stora Basthult (=Big Booty på engelska). OK, en riktig loserkarta…

Kommentera

Senaste kommentarer
Kategorier
Flickr Photos
Instagram
Äntligen litet ordning på molnkonfigurationen. Kan detta vara en tjänsteskateboard, månne? 
#attjobbapåraä #art #exhibition #limitless #borås #abecitakonstmuseum
Tidgare inlägg
