Raffiga pedagogiska grepp – tips?

Simpevarp 1790Hur tusan ska man förklara och visa ett torplandskap i ruiner för gymnasister? Och åskådliggöra förhållande mellan mark, bebyggelse och maritima resurser utifrån en skapligt bevarad bytomt med en hel del inmark kvar? Jag var ute och rekade två områden: torpruiner i smålandsskog resp. bytomt vid kusten. Försökte komma på om jag sett något bra, pedagogiskt illustrationsmaterial. Blankt. Har du nåt tips? Jag tänker mig sambanden mellan torp – by/gård, mellan markslag (inklusive fiskerätt). Jag har rektifierade storskifteskartor…

Verksamhetsutvecklare med inriktning på webb och nya medier. Statsanställd. Fritidsfotograf och fd arkeolog. Web, development, social web, amateur photographer.

Tagged with:
Publicerat i Arkeologi, Övrigt
4 comments on “Raffiga pedagogiska grepp – tips?
  1. Arkeologen skriver:

    visserligen är klockan 05.05 men jag ska nog kunna gräva fram lite kunskaper sen min tid som gymnasielärarwannabe. Min första tanke som flyger genom huvudet är att kanske vara lite övertydlig, t ex att först visa på hur landskapet ser ut på kartan idag på en OverHead, och därefter lägga på en genomskilning OH med de gamla tomtgränserna alt havsgränserna ovanpå kartan, då kanske eleverna kan förstå hur landskapet har förändrat sig.

    Sen så är det bara att utforma lektionen efter denna karta/OH. Man kan ta upp sånt som landhöjning, ev historia i trakten som kan ha påverkat landskapet och kanske avrunda med lite ”överkurs” dvs hur man har kommit fram till dessa resultat och på vilket sätt och låt gärna eleverna sitta i smågrupper och diskutera något som har med kartan/ämnet att göra.

  2. David skriver:

    Bilder, bilder, bilder! Sedan borde du kanske göra om dina rektifierade kartor till Google Earth tillsammans med lite fornlämningar, aktuella flygfoto för att på ett visuellt anslående sätt påvisa förändring över tid. Fast jag är ju inte pedagog utan tekniknörd och det kanske märks.

  3. arkland skriver:

    Arkeologen & David: Tack för tipsen.
    David: Du får tipsa vid tillfälle hur man gör för att presentera georefererade/rektifierade tiffar till GE… huvudprobelmet är att 85 % av tiden ligger utomhus, lajv på plats. Jag far fört och främst efter sånt man kan ha på plansch…

  4. Martin R skriver:

    Se allvarstyngd ut och läs Runebergs ”Högt bland Saarijärvis moar” högt för kidsen.

Kommentera

Kategorier
Flickr Photos
Snäck

Snäck

Snäck

More Photos
Instagram
Choo-Choo... #train SJ. #statensjärnvägar #sj #vintage #logo
Tidgare inlägg
