Hem > CC, foto > Tillfällighet eller stöld?

Tillfällighet eller stöld?

Michael Edson skickade tidigare idag den här bilden med följande rader:

I was with Merete at the Rijksmuseum [eg. Mauritshuis, The Hague] yesterday, and took this picture in the gift shop.

When I saw the picture of Tanja on your Flickr site I thought immediately of Girl with a Perl Earring. Were you thinking of that painting when you took the photo?

Photo: Michael Edson

Nej, jag tänkte inte en sekund på det. Jag skulle inte ens ha hunnit med det. Jag och min dotter Tanja var ute och gick här i Visby förra sommaren. Hon gick ett stycke framför mig. Plötsligt stannade hon och vände sig om för att titta efter mig. Ljuset föll in väldigt fint så jag plockade snabbt upp kameran och drog iväg några rutor.

Motivet uppstod plötsligt av en ren tillfällighet. Men jag kan inte svära på att jag var helt opåverkad av Vermeers bild. Nånstans har jag naturligtvis bilden av ”Flickan med örhänget” i skallen. Måhända var det just den undermedvetna bilden som en norm för ”en bra bild” som var skälet till att jag fotade.

Frågan nu är då: Om Vermeers bild varit under upphovsrätt, hade jag blivit stämd för bildstöld…?

Länk till Tanjabilden på Flickr.

And special thanks to Michael PF Edson!

Kategorier:CC, foto Etiketter:, , ,
  1. 7 december, 2011 kl. 18:49 | #1

    Du borde arrangera henne med samma typ av kläder. Jag har funderat länge på re-makes av 1600-talsporträtt i chiaroscuro.

    • arkland
      7 december, 2011 kl. 20:21 | #3

      Haha, been there, done that!

  2. Gert
    7 december, 2011 kl. 21:48 | #4

    Jösses…!

  3. Tanja
    8 december, 2011 kl. 19:21 | #5

    Jag är på alltså.

    • arkland
      8 december, 2011 kl. 19:32 | #6

      Det kan man lugnt säga. Scarlett Johansen har ju också spelat just den rollen…

  4. 10 december, 2011 kl. 8:21 | #7

    Den här bilden togs som exempel av en Keynote på DISH i veckan, under tematiken ”remakes” och ”remixes”, angående just upphovsrätt…

    • arkland
      10 december, 2011 kl. 12:38 | #8

      Av Michael Edson?

  5. 12 december, 2011 kl. 19:22 | #9

    Hi Lars! Tanja wasn’t the only Lundqvist I got a picture of:
    https://plus.google.com/photos/100822941395522197589/albums/5685307537069154721

    • arkland
      12 december, 2011 kl. 19:53 | #10

      Yep, right, I´m the furry one in family!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 621 andra följare

