Hem > Internet, RAÄ, social media, Staten > Twänne twitter

Twänne twitter

Social mediaanvändning i både privata och offentliga organisationer väcker både lust och nyfikenhet, men också mycket tvivel och rädsla. Inte minst för myndigheter där lagstiftning, arbetssätt, uppdrag och företagskultur inte alltid uppmuntrar till öppenhet och service. Samtidigt ser många fördelarna med att öppna upp och visa mer av vad som sker bakom kulisserna och prata med sina kunder.

Laborera med sociala medier är en nödvändighet. Det går inte att läsa sig till sociala medieanvändning. Det är mer ett förhållningssätt och ett sätt att vara, som ligger nära det vardagliga livet som social varelse. Mer ett muntligt och öppet samtal, än en skriftlig kommuniké eller en akademisk disputation.

Samtidigt finns minor överallt. Det gäller sig att lära sig var de finns och det enda sättet är att ta reda på det genom att pröva.  Det finns många olika sätt att göra det på, och det går olika fort för olika individer. Idag är nog Facebook en instegsmodell för många. Tålamod, lyhördhet och generositet kan speeda upp resan. Med litet grundkunskap kan man ta en och en annan närkontakt med en mina… Min erfarenhet är att många av de minor som finns ofta är gamla och tomma på sprängkraft. Precis som minan på bilden. Den ligger idag som ett monument på en kyrkogård…

Jag hittade för nåt år sedan ett bra case som jag vill att du ska kolla upp (om du tycker sånt här är intressant, vill säga…)

Mattias Boström jobbar på Piratförlaget och är en framgångsrik användare av Twitter (@Piratforlaget).  för att skapa relationer till ambassadörer för förlagets utgivning. Jag har inte följt hans twittrande i detalj men tagit del av hans erfarenheter, bland annat här. Piratförlaget är ett lärorikt case att ta del av, exempelvis här. Varför twittra och facebooka, vad innebär det och hur ska dessa medier användas?

Mattias hade bra koll på företagskulturen och stöd av sin  chef. Det fanns en insikt om att all kommunikation (information) inte enbart ska komma från ledningen eller informationsavdelning.

Från att ha varit en anonym sändare, sänkte Mattias garden, visade sitt sociala jag, dvs blev mer personlig och fick fler följare och en relation med dessa. Han har en chef som förstår vad det handlar om och som ger den friheten. Ett ansvar som är ömsesidigt genom att veta vad företaget stod för.

Det är en insikt som jag själv sakta försöker få att sjunka in:  Sociala medier handlar inte om att dövt trumpeta ut färdiga budskap eller att passivt lyssna utan att föra ett samtal kring budskap och företeelser.  Att lyssna och att svara är minst lika viktigt som att prata. Det handlar om att dela med sig, av sig själv, visa respekt, kunskaper länkar, kunskap, information etc. Att bygga relationer kräver också en sorts kontinuerlig närvaro. Att vara en människa som bryr sig, en social varelse.

Med tiden har Mattias engagerat sig i fler projekt som inte direkt har med förlaget att göra. Han har därför valt att skriva om dessa under egen flagg (@mattiasb). Ambitionen är att förtydliga vad som är hans privata projekt, och vad som är förankrat i förlaget.

Det här är en fråga som är aktuell för de allra flesta, även för min arbetsgivare, en statlig myndighet. Ny teknik, internet, nya beteenden och förväntningar på offentliga institutioner, driver fram en förändring som innebär något av ett paradigmskifte. Jag tror att vi kommer se mer av nya interna arbetssätt där kommunikativ kompetens kommer mer i förgrunden, krav på kunskap om nya verktyg och öppenhet med information och kunskap kommer att bli viktiga för en framgångsrik verksamhetsutvecklingen. Och därmed bibehållen eller ökad samhällsrelevans. Med ett flerstämmigt användande av olika kanaler, där dialogen står i centrum, behövs nya strategier för hur man jobbar och hur man fördelar ansvar. Kommunikation är en inte längre en fråga för en anonym avdelning, utan ett ansvar som alla i en organisation har.

About these ads
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 22 augusti, 2010 kl. 10:59

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 622 andra följare

%d bloggare gillar detta: