Hem > Arkeologi > Stolphålsbarn

Stolphålsbarn

Varla 1989. Tidigmedeltida hall. Foto: Kristina Älveby

Den här bloggen började som ett test, sen blev den en egocentrerad samtalskanal. Ett tag fanns t o m antydningar om att det bar iväg mot att bli en dejtingtjänst. Men nu har nostalgin och återseenden tagit över. Stina, som ibland syns här på arkland, tog i en kommentar upp ett av mina pedagogiska genombrott. Nu är det så att jag just hittat en diabild som förevigar denna didaktiska milstolpe. Platsen är Varla utanför Kungsbacka. Året är 1989. Som vanligt en massa gröpper och mer eller mindre intressanta lager. Skitigt, småkallt. Mitt i allt fanns stolphålsgropar efter en tidigmedeltida hall. Den skolklass som var på besök fick äran att markera var sitt stolphål och så blev det som på bilden. På diabildsramen står det: ”Pedagogik modell LL”, skrivit av Olof P. Om jag inte missminner var det Stina som tog bilden!?

  1. 16 september, 2007 kl. 8:12

    Lysande! Den där måste jag marknadsföra åt dig!

  2. 16 september, 2007 kl. 15:32

    Med den pedagogiken hamnar du utan vidare i arkeologernas ”Hall of Fame”…

  3. arkland
    16 september, 2007 kl. 19:44

    Jo, absolut. Jag fick en plakett och ett diplom men var la jag dom… (guttebarrrg)

  4. Stina
    17 september, 2007 kl. 13:36

    I hallen ditt stolpskott.

  5. BH
    17 september, 2007 kl. 13:43

    Fick läraren vara ett intressant stolphål, och i så fall vilket???

  6. arkland
    17 september, 2007 kl. 19:38

    Farbror Gajd gick mest runt i sina oranga regnbyxor och försökte måla en akvarell av hur det en gång i tiden kan ha sett ut på Varla. Eftersom jag ständigt var i rörelse med min verbala pensel så passade jag inte som stolphål. Mer en måltavla.

  7. Stina
    17 september, 2007 kl. 21:57

    Ursäkta om jag stolpar in i diskussionen: BH kan ju ha menat barnens klassföreståndare?

  8. BH
    18 september, 2007 kl. 8:20

    Ja, det är klart. Annars hade jag skrivit filosofie licenciaten.

  9. 18 september, 2007 kl. 22:33

    Måste skriva något roligt…men jag kan inte. Vad är jag för dj..a göteborgare? Det måste vara något fel på bloggen.

  10. arkland
    19 september, 2007 kl. 21:07

    Beetype: Det är OK ändå! Problemet kan vara att du inte är ur-göteborgare, utan en simpel smålänning… :-)

  1. 20 september, 2007 kl. 23:27

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 622 andra följare

